Persoonlijk verhaal over hartritmestoornissen

In het kader van meer inzicht in hartritmestoornissen heb ik na 10 jaar intussen een beeld waar het bij mij van komt. Ik slik een betablokker (2,5 mg bisaprolol) en twee flecainide tabletten, samen 200 mg. Dat hield het hart een jaar of vijf rustig. Tussen vier weken geleden en twee weken geleden had ik er ineens vijf. Steeds ’s nachts op het moment dat ik uit mijn slaap wakker werd. En telkens was er een duidelijk verband met de spijsvertering.

Maar er was ook wat druk. Stress in goed Nederlands. Het is een combinatie van iets fysieks (spijsvertering) en iets mentaals (werkdruk). Na te grote maaltijden ’s avonds, zeker als ik laat eet, is de kans op een ritmestoornis aanwezig. Ook heb ik een intolerantie voor een aantal voedingswaren die op een histamine-intolerantie lijkt. Dan zijn er nog twee zaken waar ik een lichte allergie voor heb: gist en eiwit. Ik kan van al die dingen wel iets gebruiken, maar niet te veel. Dan reageert mijn lichaam in de vorm van spijsverteringsproblemen en hartritmestoornissen.

In stressperioden wekken de volgende zaken ritmestoornissen op.

-blauwe kaas

-wijn (meer dan 2 glazen)

-koffie (altijd raak); decafe kan bij mij

-zwarte thee

-bier (gist)

-teveel eten (mijn spijsvertering lijkt traag)

Bij al die zaken heb ik last van mijn maag en darmen, en dan gaat het over in ritmestoornissen. Ik heb het een beetje gehad met deze kwaal, dus ik let erg goed op sinds twee weken, en heb sindsdien geen ritmestoornissen gehad. Fysiek is het een mismatch tussen de sinus- en de AV-knoop maar er is altijd iets wat het triggert. Ook zuurstofgebrek, bijvoorbeeld door dichtslibbing kan het veroorzaken.

Ik maak me er veel minder druk om dan vroeger, als ik het heb. En dan bedoel ik tijdens. Het is vervelend, hoor, maar paniek helpt niet en is ook niet nodig. Rustig op je rug gaan liggen en een medicijn nemen als je het hebt werkt bij mij. Maar dat kan bij iedereen verschillen.

Ik deel dit omdat het delen van ervaringen op dit gebied anderen kan helpen.

Geef een reactie

