Intentie bepaalt of je racist bent in zwarte pietendiscussie

IMG_7380De zwarte piet discussie is weer aardig opgelaaid, mede door Sylvana Simons. De ene kant vindt het een uiting van racisme; de andere spreekt van een ‘onschuldig kinderfeest’. En zoals in iedere discussie tegenwoordig, trekken we enorm fel van leer tegen mensen die anders denken dan wij.
Ik ben tegen racisme en niet zo’n klein beetje ook. Het irriteert me enorm dat we elkaar niet meer als mensen zien, maar als Nederlander of niet-Nederlander, en dat het überhaupt uitmaakt of iemand blank is of zwart. Ik vind dat kleingeestig, en vind dat het nergens over gaat. We zijn allemaal mensen en als je maar ver genoeg teruggaat zijn we ook nog allemaal familie.

Het gaat wat mij betreft om intentie. Hoe het van binnen ziet bij iemand, in zijn hoofd en in zijn hart. Schijnheilig is zeggen ‘Ik ben geen racist hoor maar…’, terwijl je van binnen wel degelijk discrimineert. Wat zijn mooie woorden waard, als de intentie niet deugt?
Maar hoe zit het met het sinterklaas feest zelf. Ik heb me van begin af aan verwonderd over de onverzoenlijkheid van de standpunten hierover. Is er nou echt geen middenweg? Voor 1850 had sinterklaas geen helper. De schrijver Jan Schenkman bedacht toen dat sinterklaas een gekleurde helper moest hebben, die pas later Pieter werd genoemd.
In de 20e eeuw vonden mensen dat sinterklaas meerdere helpers moest hebben, en zo ontstonden de ‘zwarte pieten’. Al vanaf de jaren tachtig is er verzet tegen, dat uitmondde in uitspraken op hoog niveau. In 2013 noemde Verene Sheperd van de Verenigde Naties zwarte piet racistisch, maar dat had ze niet mogen doen; althans: niet namens de Verenigde Naties.
In 2014 heeft de Amsterdamse rechtbank zich er tenslotte over uitgesproken. Zwarte piet geldt als een negatieve stereotypering van zwarte mensen, zo luidt het oordeel. Zo kijkt de Nederlandse wetgeving daar nu dus naar. Wat wij er ook allemaal van vinden, zwarte piet geldt bij de Nederlandse jurisprudentie wel degelijk als een vorm van racisme, of beter gezegd: stereotypering.
Ik ga echter liever terug naar de intentie. Ben je wel of niet racistisch? Dat weet je toch wel van jezelf? Ik heb meer last van racisten die dat verbloemen, en van mensen die onverzoenlijk zijn in discussies, dan van zwarte piet zelf. Het is volgens mij de manier waarop je er naar kijkt, die bepaalt of je racist bent of niet.
Dat er een onwelriekende stereotypering in schuil gaat lijkt me duidelijk; zeker in een land dat een prominent-negatieve rol heeft gespeeld in geschiedenis van de slavernij. Je laadt op zijn minst de verdenking op je dat je geen afstand hebt genomen van slavernij.
Ik persoonlijk (maar u mag daar gerust anders over denken) vind het oordeel van de Amsterdamse rechtbank dan ook rechtvaardig.
Dat er vervolgens heel veel mensen zijn die zwarte piet verdedigen zonder racistische motieven, geloof ik zeker ook. Wel vind ik het verdacht dat ze zo fel zijn in hun verdediging van zwarte piet, maar misschien kan een niet-racistische zwarte piet aanhanger me dat uitleggen. Ik vind dat we in een samenleving zoals de onze de pijn van de gekleurde Nederlanders niet zomaar aan de kant kunnen zetten. Maar ja, dat betekent dat je je moet verplaatsen in een ander, en dat kost enige moeite. Ook al omdat we het ‘soft’ vinden.
3 gedachtes over “Intentie bepaalt of je racist bent in zwarte pietendiscussie

  1. OK de gekleurde Nederlander heeft er recht op om zwarte piet discriminatie te noemen. Anderzijds leg je dan ook heel erg de nadruk op die andere huidskleur. Ik denk niet in zwart, wit, geel homo of lesbienne. Ik denk mens. Dus iedereen mag er het zijne van denken. Mijn kinderen hebben veel plezier beleefd aan zwarte Piet en zijn geen racist geworden. Thank U world.

  2. Die felheid in discussies zie je vooral als het om immigranten gaat. Mijn inziens komt dat doordat de meeste mensen denken dat we bij het verkeerde beleid een erg slechte toekomst voor ons hebben. Het gaat dus om veel meer dan een meningsverschil (zoals bij protesten in eerdere decennia), het gaat om grote belangen: maken we dit land kapot of niet? Het gaat bij immigranten dus inderdaad over landverraad, dus over Nederlander versus NSB-er.
    De felheid in Zwarte Piet-discussies verklaar ik door verschillende dingen. Onze vrijheid wordt aangetast, want we “mogen” kennelijk niet Sinterklaas vieren zoals we dat zelf willen. (De Verenigde Naties hebben zich belachelijk gemaakt met hun rapport waarin ze met een Amerikaanse bril naar Nederland kijken.) En het zijn WEER die buitenlanders die vanalles voor elkaar krijgen door de slachtofferrol aan te nemen. Dat irriteert nogal, ze moeten zich er gewoon niet mee bemoeien.
    Het lijkt misschien nergens over te gaan, maar het gaat over onze vrijheid, over onze irritatie tegenover allochtonen, over onze irritatie tegenover de elite die die allochtonen altijd in bescherming neemt. Het is belachelijk dat zelfs een rechter in deze politiek correcte redenering meegaat. Dat bevestigt ook nog eens het beeld dat justitie verrot is. Denk nog eens aan het diner tijdens het Wilders-proces I.
    Het hangt dus allemaal met elkaar samen en een groot deel van de bevolking heeft schoon genoeg van de elite die maar blijft heulen met allochtonen in een slachtofferrol.

Geef een reactie

