De dynamiek van Lissabon

2014-05-22 11.07.35(Deze posting is van mei 2014). Vandaag ging het door Lissabon. En niet een beetje door Lissabon. Heel erg door Lissabon. Zo erg dat ik om half 4 zo maar een uur heb liggen slapen. Om bij te komen van lopen, lopen en nog eens lopen. Hoewel het nog rustig begon. Met fruit op de trappen van het Teatro Nacional Dona Maria II, dat ligt aan het Praca Dom Pedro IV. En omdat dat gedoe met Romeinse cijfers en lange namen de wat lui ogende Portugezen ook verveelt noemen ze dat plein kortweg het Rossio. Kan ook ‘de’ zijn; ik weet niet of dit soort woorden een Nederlands lidwoord vereisen. 

Het Rossio is een van mijn favoriete plekken in Lissabon, ondanks dat het echt zo’n groot stadsplein is met horden mensen en vooral de kuddes toeristen die af en toe uit hun bus mogen. En ondanks dat het verkeerd er raast alsof er tien vliegtuigen tegelijk opstijgen. In het midden spuit een fontein en daaromheen drommen de mensen.

 

2014-05-22 16.42.42

 

Het Rossio. De dag begon er en de dag eindigde er, met een afzakkertje. Ondertussen lekker mensen kijken. Wat ik de hele dag heb gedaan. Toen ik door Bairro Alto liep. Toen ik naar Belem reed met een trein, per ongeluk zonder kaartje wat nog een angstig avontuur werd, omdat de conducteur eerst heel streng deed. Toen ik van Belem weer naar mijn hotel aan het Praca da Figueira reed. En na mijn slaapjes daar opnieuw aan de koffie ging. En toen via het plein van de grote dichter Luis Camoes en de Rozenstraat terecht kwam bij een studenteneetcafe naast het conservatorium, waar ik in alle rust wat strenge dichtregels kon opschrijven. En vis at. En zomaar 2 uren morste.

 

2014-05-22 11.02.05

 

Steeds er tussen door die mensen. Karaktervolle mensen. Een oude nestor die nauwelijks nog kon lopen, maar hij moest en hij zou en sloeg bijna zijn dochter die hem wilde ondersteunen. Die opvliegerige man die ruzie maakte in een stampvolle tram, en een vrouw die er om moest lachen de wind van voren gaf. De man die tegen een muur in de zon stond te zingen, gewoon in zichzelf, met zichzelf, voor zichzelf. De Afrikaan die woedend werd omdat mensen hem niets wilde geven. Ik geloof dat hij op god mopperde.

De oude vrouw die als een feeks mopperde op een paar jongens, die vervolgens heel braaf naar haar luisterden. De vrouw die haar kind de borst gaf en een passant die er naar keek iets toeriep. In die prachtige taal van ze, die als ze hem langzaam uitspreken klinkt alsof ze iets teveel gedronken hebben. En de boekverkoopster die eigenlijk zeker wist dat ze geen Engelse vertaling hadden van Camoes, hoe hard ik ook aandrong, maar toch maar bleef zoeken en zoeken, en over Camoes bleef praten en praten, blij met een buitenlander die haar favoriete dichter zocht.

 

2014-05-22 20.07.37

 

Ook Pessoa, die andere grote dichter, kwam nog even voorbij, maar van hem lag er voldoende in het Engels. Ook geen vrolijke jongen, trouwens, die Pessoa. Ze hebben een standbeeld van hem gemaakt en het gezet voor het meest bijzondere koffiehuis dat ik ken, Brasileira. Ik nam er twee espressootjes en daarna ging het via het afzakkertje aan het Rossio naar het hotel en daar schrijf ik dit,  voortdurend afgeleid door de levendige geluiden en taferelen op het Praca da Figueria.

Bijna moeilijk om morgen al weer door te reizen naar Obidos; een stad die mooi moet zijn. Maar ik ga niet te vroeg. Want Alfama wacht nog op me, met als kroon op dit bezoek het Castelo de Sao Jorge. Pas daarna ga ik per trein van het station naar Obidos, een stuk noordelijker. En daar ga ik een paar dagen in luxe en rust waden. Bijkomen van een jaar krankzinnig maar bevredigend werken. Lekker. Ik kijk nu al weer vooruit naar het wijntje dat ik in de namiddag tot me zal nemen.

 

Geef een reactie

