Andere werelden

2015-06-24 20.33.07Ik heb mij de afgelopen jaren verdiept in wetenschappen als biologie, astronomie, breinwetenschappen, natuurkunde en nu weer in moleculaire celbiologie. Dit is niet bedoeld als opschepperij, want ik zie die wetenschappen stuk voor stuk als hulpmiddelen en bijproducten. Ik ben namelijk op zoek naar een andere, diepere vraag (en dat doe ik omdat ik het leuk vind) hoe het leven ontstaat. En dan nog weer verder: is er in de moderne wetenschappen nog ruimte voor spiritualiteit?
Wetenschappers geloven niet zo in een andere wereld. Er is een sterk materialistisch wereldbeeld, waarbij men a priori aanneemt dat er geen ‘andere wereld’ kan zijn. Er wordt ook een beetje neergekeken op mensen die geloven in dingen die niet waargenomen kunnen worden. Ook de ziel ligt onder schot, en leven na dit leven eveneens. In de moderne wetenschap is het: we zien het niet, kunnen het niet meten, alles is uit zichzelf ontstaan en het heeft geen doel. 
Ik heb geen moeite met die manier van denken, maar ook niet met spirituele ideeen. Sterker nog: naar mate ik meer lees, juist in de boeken van mensen die geen pest geloven van een onwaarneembare wereld, begin ik steeds enthousiaster te worden over zo’n wereld. Een ‘wereld’ waarmee in contact te komen is, denk ik, waar een hartverwarmende energie vandaan komt, waar we onze liefde uit halen, en die constructief en scheppend is, en naar een bepaald doel toe werkt.
Ik stond daar vanavond zo wat aan te denken aan de rand van het bos onder Doorn, een kwartier van mijn huis, terwijl ik naar een zonsondergang boven land stond te kijken.

2015-06-24 21.11.23

In een wereld waar ik me erg thuis voel. Met sigaar en wijn, want die had ik meegenomen. En dan kan ik wel 100 x voor mezelf uitspreken hoe mooi ik alles vind, en hoe happy ik ben met de dingen die ons omringen. En dan kan ik dankbaarheid voelen, en ik weet niet precies wie of wat ik dankbaar ben. Maar ik ervaar een enorme rijkdom om me heen, met al die variatie en het voelt alsof het allemaal gemaakt is om er van te genieten. En met een glaasje wijn extra lukt dat nog beter.
Dan ben ik walgelijk blij.
(Voor de sentimentelen onder ons: ik zag hazen, maar ook herten. En wat leuker was: jonge herten. Bambi’s.)

Geef een reactie

