Zelfreflectie? Jij? Wanneer heb je dan voor het laatst op jezelf gereflecteerd? (Zomersessies met Bert)

2015-05-14 18.46.51Ik hoor het vaak. Dat iemand geen zelfreflectie heeft. Zo vaak dat je het mogelijk zelf ook regelmatig over iemand zegt. Het is zelfs een competentie. Eentje die volgens sommige deskundigen zelfs niet aan te leren is. Ik betwijfel dat. Oude psychologie. Ik krijg regelmatig mensen te coachen bij wie zelfreflectie onmogelijk zou zijn te ontwikkelen. Ik heb echter een methode ontwikkeld waarbij mensen zich veel bewuster zijn van hun gedrag en het effect daarvan, en daardoor groeit hun zelfreflectie in korte tijd.

Maar veel mensen in organisaties die mopperen over de zelfreflectie van anderen, reflecteren zelf ook niet zoveel op hun gedrag. Waar staan ze bijvoorbeeld op dit moment? Hoe worden ze door anderen ervaren, is dat effectief en willen ze dat wel? Hoe zit het met hun overtuigingen? Zijn ze wat ze ooit wilden zijn of iets geworden wat ze misschien eigenlijk niet wilden zijn? En hoe doen ze dat dan? En belangrijker: hoe gaan ze met deze vragen het komende jaar en de verdere toekomst in?

Zelfreflectie is nodig maar er is helaas te weinig tijd voor tegenwoordig. Vandaar dat ik deze zomer in mijn woonplaats Doorn (bij Utrecht) reflectiesessies doe. In principe een keer. De prijs voor een middag is 400 euro (excl BTW). Je kunt er een DISC- of Birkman-test bij doen als praatstuk, maar dat is niet bij de prijs inbegrepen. De meerprijs is 50 euro. Je kunt je aanmelden via: pitcher.support@hetnet.nl

Hieronder een korte beschrijving die ik ook aan klanten stuur:

‘Klanten geven aan dat mijn kracht schuilt in de veiligheid die medewerkers ervaren om bij mij open te zijn. Ze komen erg snel met het echte verhaal, en door mijn vraagstelling komt de trainee snel uit bij het bewustzijn over zijn kwaliteiten en aandachtspunten. Het voordeel hiervan is dat er snel voortgang wordt geboekt op de doelen. Mijn ervaring helpt hierbij. Door je ervaring onderscheid je wat beter de essenties en kan je sneller zijn in je begeleiding.

Daarbij heb ik het vermogen om dingen praktisch te vertalen. Een nuchtere, directe aanpak dus. Ik ben geen liefhebber van ‘gebakken lucht’, en heb moeite met coachingstrajecten met een open einde. Als het in 4-5 sessies niet kan, gebeurt het daarna waarschijnlijk ook niet meer. Ik hou zeker van verdieping, maar die verdieping moet wel gerelateerd zijn aan de doelen. Ik ben niet het type coach dat het nuttig vindt om allerlei emoties aan te boren die er niet zijn, en eindeloze gesprekken met iemand over zijn moeilijke jeugd te hebben. Als die er is geweest, kijken we vooral naar de effecten daarvan in het hier en nu. Tenzij het echt een blokkade is in het dagelijkse functioneren. Dit gebeurt in bepaalde levensfases wel eens.

De gesprekken met trainees vinden plaats in een vruchtbaar leerklimaat. To the point, integer, resultaatgericht, maar wel in een ontspannen sfeer. Ik combineer in mijn werk verschillende methoden, die afgestemd zijn op de persoon en situatie. Maar steeds blijft belangrijk om de doelen in het oog te houden.

Ik doe dit werk nu 21 jaar en heb voor een grote hoeveelheid organisaties in binnen- en buitenland gewerkt. Om er een paar te noemen: Heineken, het Openbaar Ministerie, de NS-bedrijven, Lufthansa, KLM, Deutsche Bahn, Henkel, Volker Wessels, KPMG, Stedin, Delta, Flora Holland, Thalys, de ANWB en het Ministerie van Justitie. In die organisaties trainde en coachte ik alle lagen. Van CEO’s tot schoonmakers. Die ervaring ervaren mijn klanten als een onderscheidend pluspunt. Je weet volgens hen gewoon beter wat de essenties zijn, en hoe je mensen kunt helpen zichzelf te ontwikkelen.

Mijn vrienden noemen mij een vak’idioot’. Ik ben dol op mijn werk, en vind het geweldig om mensen te ondersteunen wanneer ze zichzelf ontwikkelen. Samen zoeken naar wegen om beter te worden geeft me een erg goed gevoel. Ik schrijf ook boeken die raken aan het vak van manager, coach en trainer. Recent verscheen bij uitgeverij Futuro mijn boek met de titel ‘Het Flitsbrein’. Het gaat over intuitie, het brein en besluitvorming en staat op dit moment in de Managementboek top 10 op nr 9.

Hopelijk geeft deze informatie u een beeld van mij als persoon. Anders kunt u informatie vinden op Linkedin en op pitchersupport.jimdo.com, waar u ook een filmpje vindt over me. Een ander filmpje vindt u op de website van mijn uitgever: futurouitgevers.nl’

Zie ook pitchersupport.jimdo.com

Geef een reactie

