Single zijn is een zegen!

2015-03-08 12.37.18Iets meer dan een jaar geleden besloot ik alleen te gaan wonen. Ik wilde single zijn na 36 jaar samengeleefd te hebben. Niet met een vrouw, trouwens, ik val in de categorie serial monogamist, een term die sterk doet denken aan misdaad maar dat natuurlijk niet is in een samenleving waar de man-vrouw-liefde een heel ander karakter heeft gekregen dan in het verleden. Toen ging het om calvinistisch gekleurde ‘heilige’ verbintenissen die niet verbroken mochten worden, want dat was niet alleen onaardig tegenover de partner maar zelfs tegen god zelf.

Vier relaties heb ik in die 36 jaar gehad en ik ben de laatste die zal beweren dat het aan de partners lag dat ze stuk liepen. Nooit ging mijn sympathie voor de verlaten partners verloren, wel was –meestal naar mijn mening- de omgang verzand door een vorm waarin het vuur doofde doordat je dag in dag uit met elkaar doorbracht.

Het alleen wonen bevalt me. Vooral je eigen tijd kunnen indelen vind ik een zegen. Ik ervaar geen enkele eenzaamheid in dat alleen wonen, ook omdat mijn sociale contacten een meer open karakter hebben gekregen en ik iets gemakkelijker een afspraak maak (als de agenda het toelaat, want ik werk graag).

Toch is het interessant dat een deel van de wereld om me heen ‘wacht’ op mijn nieuwe relatie. Het alleen zijn is in hun beleving een tussenfase, onderweg naar een volgende geliefde. Daar kan je je nooit tegen verdedigen, omdat je niet weet wat de toekomst brengt, maar zelf ervaar ik dit alleen wonen niet als een halte onderweg naar een andere vorm van samenleven. Natuurlijk zijn de vrouwen niet uit mijn bestaan. Maar voordat ik weer in een relatie zal stappen moet er veel gebeuren.

Hoewel ik absoluut langlopende relaties ken die ik bewonder, bewonder ik ze ook weer niet zo sterk dat ik ze op een voetstuk zet. Er zit ook iets in van veiligheid en angst voor het onbekende, en dat vind ik nooit zulke sterke eigenschappen. Ik ken veel mensen die ‘samen oud worden’ als een hoog goed zien en zwijmelend kijken naar oudere echtparen die hand in hand door een park lopen. Dat willen ze zelf ook!

Misschien komt het door mijn schrijverschap en de diepe liefde voor mijn werk dat ik veel tijd nodig heb voor mezelf. En ik heb intussen ontdekt dat ik daar lang niet de enige in ben. Het is mij duidelijk geworden dat singles over het algemeen niet ongelukkig zijn. Ik zie wel mannen en vrouwen die er niet happy van worden. Die zien het bestaan alleen als een zwart gat. Maar happy van een relatie werden ze niet.

Mis ik dingen? Jawel. Ik was dol op samen eten en lang praten bij een goede fles wijn of een lekker biertje. Samen leuke dingen doen waardeerde ik echt wel. Maar in al mijn relaties vond ik altijd dat de gezelligheid daarvan na verloop van tijd afnam. Op den duur werd alles een gewoonte en vanzelfsprekendheid. De spanning die seks in het begin zo indrukwekkend maakte verdween. Ik zag mijn partners daar minder moeite mee hebben maar ik was me er erg bewust van en hield het ook niet vol.

Onze samenleving kent heel wat mensen die bewust single zijn, die er net zo in zitten als ik. We zijn niet onderweg naar een nieuwe relatie, althans niet bewust. De mythe dat singles hun liefde voor het alleen zijn ‘spelen’, dat ze de wereld steeds lopen te vertellen dat ze zo happy zijn, maar ondertussen dus niet, is een typisch speeltje voor relatieverslaafden. Alsof de mens per se een relatie zou moeten hebben, dat dat zijn doel is.

En films en boeken werken er aan mee. De wereld is ingesteld op relaties en pompt dat er ook in. Gelukkig zijn met iemand wordt hoger aangeslagen dan gelukkig zijn met jezelf. Mij verwondert dat met de dag meer. Want voor de liefdesrelatie wordt een hoge prijs betaald: verlies van vrijheid, schuldgevoel bij eigen wensen zoals een reis in je eentje maken of overspel. Vooral over overspel heerst een dubbele moraal. Men schat de kans op overspel in een relatie tussen de 40 en 76 %. Maar 90% van de mensen zegt overspel te verwerpen en heel wat relaties lopen er stuk op.

De menselijke natuur kent een tegenstrijdigheid. We zijn paarvormers en we zijn polygaam. Vrouwen zoeken het beste zaad, zegt de biologie, mannen willen hun zaad verspreiden. Dat we dat een beetje in de hand houden kan geen kwaad. Maar ondertussen zitten we wel zo in elkaar.

Verliefheid is meestal het begin van een relatie en bepaalt ook de keuze voor levenspartners. Niettemin zegt Swaab in ‘Wij zijn ons brein’ dat we bij verliefdheid dezelfde trekken vertonen als mensen met een psychose. Verliefdheid is juist niet een goed moment om een keuze te maken voor je levenspartner. Daar kan je beter even mee wachten, totdat de lokstoffenfase voorbij is. Maar als de lokstoffen weg zijn, is de nabijheidsbehoefte ineens een stuk minder.

Ik heb dat ervaren. Meerdere malen. En ik ben niet het type dat dan blijft ‘hangen’. Ik heb meer met open relaties, het open met elkaar omgaan. Daar kan een fysieke component mee spelen, maar dat hoeft niet per se. Flirten blijft leuk, je hebt echt je eigen ‘hoekjes’ wel met leden van het andere geslacht. Daar doe je het overigens niet voor, en dat is voor mensen in relaties dan weer moeilijk te begrijpen. Weet ik uit ervaring.

Meer dan de helft van de singles heeft meer dan 10x seks per maand, zegt het internet. Dus voor mensen die denken dat je seksleven saai wordt als je alleen leeft, het is niet zo. Maar afgezien van de seks brengt het leven als single meer tijd, meer vrijheid en in alle opzichten meer verantwoordelijkheid, want je moet alles zelf doen. Dat niet iedereen daar blij van wordt kan ik me voorstellen, maar voor mij is het volkomen duidelijk dat single zijn een keuze kan zijn waar je als mens erg gelukkig van kan worden. En ik ervaar het ook. De afgelopen week weer in Sevilla, waar ik op mijn volledig eigen wijze genoot van de stad.

Begrijp me goed: ik heb niets tegen relaties. Ook dat kan geweldig zijn. Maar het eeuwige beeld van singles onderweg naar nieuwe relaties, dat moet grondig herzien worden. Natuurlijk zijn er onder ons die wel onderweg zijn naar een nieuwe relatie, maar het hoeft niet per se.

Geef een reactie

