Roze bloesems en oranje sinaasappelbomen in stadse stromen

P1020169De zon maakte van deze late winterdag ineens een warme voorjaarsdag, en Sevilla hing als een oleander in het licht. De terrassen zaten vol, de bodega’s puilden uit, het weekend was er ineens en er stroomden families en vriendenkringen langs de Constitucion, een belangrijke, 19e eeuws ogende avenue in de stad. Ik liep er doorheen, ontbeet met fruitsalades en koffie, liep door de tuinen en parken van de stad en nam roodbaars in een Andalusische saus, dronk rioja, terwijl ik ook wel weet dat vis met witte hoort.

De roze bloesems en de oranje sinaasappelbomen kleurden in het Parque Maria Luisa prima bij elkaar en na de siësta van 5 tot 8 at ik laat, nog niet helemaal op zijn Spaans want die gaan later. Ik sloot mijn dag af met Pakistaanse thee bij de Marokkaan, maar in en rond mijn hotel heeft nog niemand enig idee van een dagafsluiting. De nacht is nog jong en ongeschonden, ook al is het tegen twaalven. Of ik kan slapen weet ik niet en het interesseert me ook niet veel. Ik zou niet weten waar ik van moet uitrusten, of het zou van het uitrusten zelf moeten zijn.

Morgen doe ik de wijken Macarena en Triana en mogelijk maak ik een boottripje over de Guadalquivir; de rivier die ooit rood was van het bloed van joden en moslims, de rivier ook die ooit een thuishaven was voor de schepen van Columbus. Ik was hier al vaker, dus de belangrijkste bezienswaardigheden heb ik al gezien. De kathedraal, de Torre de Oro, de indrukwekkende arena, de Expo en het Alcazar zijn intussen vertouwd. Wat nieuw is, dat is de zon zelf, het indringende voorjaar dat iedere herinnering aan winterkou als sneeuw voor de zon laat verdwijnen. Hier de foto’s:

P1020149

Geen Londense schoorstenen

P1020157

De lente bot uit

P1020172

Fonteinen in het licht

P1020173

Forever blowing bubbles

P1020196

Uit de boom groeit een stad

P1020197

Oude trouwen Torre del Oro

P1020191

Moderne toren aan de oever van de Guadalquivir

P1020144

Giralto middernacht

2015-03-06 12.28.28

Breakfast

2015-03-06 13.59.44

Appeltjes van oranje

Geef een reactie

