Zwembadleed

???????????????????????????????Een paar keer per week ga ik naar het zwembad. Dat doe ik om niet ten prooi te hoeven vallen aan rimpels, zwembandjes, plooien en ander verdriet. Bovendien bespaar je tijd omdat je niet hoeft te douchen. Eerst deed ik aan hardlopen of andere sporten, maar dan moest ik  drie kwartier te keer gaan, uitzweten en vervolgens douchen en aankleden. 80 minuten bij elkaar. Nu is het 30 minuten zwemmen, snel naar huis rijden en binnen 50 minuten is de dag begonnen. Bovendien train je alle spieren van je lichaam.

In het zwembad zelf is het overigens niet allemaal hallelujah wat de klok slaat. Je zwemt niet alleen en dat zal je weten ook. Om te beginnen zijn er de 50-plus-dames en heren die altijd in groepjes komen, net als kraaien. Ze zwemmen naast elkaar zodat ze een substantieel deel van het zwembad bestrijken. Daarbij zwetsen en zwammen ze meer dan dat ze zwemmen, dus liggen ze nogal eens stil.

Een mooi baantje trekken is er dan niet bij, tot ergernis van de mensen die om die reden naar het zwembad zijn gekomen. Sommigen zijn zo rigide in het trekken van baantjes dat ze recht boven de lijnen gaan zwemmen die op de bodem zijn getrokken om de banen te onderscheiden. Die zwemmen dan bewust tegen de 50-plussers op. Zonder sorry te zeggen natuurlijk, want dat haalt maar uit het ritme.

Er zijn er die zich gedragen alsof het zwembad van hen is. Die komen binnen met een gebronsd, meestal breedgeschouderd lijf of in een badpak dat zo hoog opgesneden is, dat het schaamhaar tot op de laatste draad verwijderd moet worden, wat er niet bijzonder aantrekkelijk uitziet bij vrouwen van 100 kilo of meer.

Dan zetten ze hun badmuts en hun brilletje op en duiken met veel allure het water in en wel zo dat er een golvenpatroon ontstaat dat zelfs doorgewinterde zwemmers van de wijs brengt. Ze doen onmiddellijk borstcrawl, en wel zo dat jij ziet dat ze je niet zien en wel aan de kant moet! Hun hoofd is voor het grootste gedeelte van de zwempartij onder water en hun vaart onuitstaanbaar.

Bij een botsing staat de schuld bij voorbaat vast. Het is jouw schuld. Altijd.

‘U zwemt in mijn baan’

‘Mevrouw, ik zwom hier eerst’

‘U zwom hier niet eerst, u zwom daar, ik zwom hier. Nou, gaat u aan de kant of ga ik aan de kant?’

Waar het dus allemaal om gaat met dat imponeergedrag in het zwembad is eenvoudig vast te stellen. Het gaat om een baan. Men is bereid om daarvoor de goede manieren op het spel te zetten, de strijd aan te binden, zo nodig een gevecht te leveren.

Ik zwem daar wat veertigplusserig tussen, glimlach om de goede sfeer vast te houden, wijk uit naar links en rechts, vermijd een brilletje of een badmuts, maar gisteren kon ik me niet bedwingen. Na me te lang ingehouden te hebben ging ik op de rand van het zwembad staan en heb ik heel hard staan roepen dat iedereen als de donder het zwembad uit moest. Iemand zwom naar me toe.

-U zwemt in mijn gehoor meneer.

 

Geef een reactie

