Katja Schuurman: schoonheid is een land met vele lagen

IMG_3239Als man kan je soms moeilijk door een vrouwelijk uiterlijk heen kijken. Zeker als dat uiterlijk minder aan religie dan aan andere sentimenten appelleert. Toch blijft het boeiend wat er gebeurt als iemand die verheerlijkt is vanwege haar zwoele uitstraling naar meer zoekt. De diepte in gaat. En, ach, wat weet je ervan als leek. Weinig eigenlijk. Het is met bekende Nederlanders zo dat je ze groet op straat omdat je ze kent. Van verre, maar ze zijn zo vertrouwd dat het raar voelt om niet te groeten. Aan de andere kant is dat anders. Zij hebben je nooit gezien. Wat ook weer gek voelt. Dat je iemand heel goed kent, maar dat die jou niet kent. Ik passeerde Katja ooit. In Amsterdam. Ze liep een gracht op, met een hoedje herinner ik me. En eerlijk, ze groette me! Niemand die het gelooft, maar het is echt waar. Ik ben er een half uur vrolijk van geweest. En dat terwijl ze misschien ooit in dezelfde bus 41 zat van Bunnik naar Utrecht als ik. Ik heb een sonnetje voor haar gemaakt. Hier is het. 

Sonnet voor Katja Schuurman

 

Zien we even af van dat goddelijk gebouwde lijf

Zien we even af van die billen en borsten

Van die tintelende ogen en die lichte heesheid

Die het gebeente zo aangenaam doorvorsen

 

Zien we even af van de begeerte

Die ze opwekt in het hart van velen

In hoofden, in verlangens, in droombeelden

Die verleiden tot voortdurend spelen

 

Ontmoeten we een sterke wil

Een frons ook vol met levensvragen

Een vrouw die op zoek is naar je weet nooit wat

 

Extravert vaak maar dan weer stil,

Schoonheid is een land met vele lagen

Maar van daar naar diepte groeien is een heel mooi pad

 

pitchersupport.jimdo.com 

Geef een reactie

