De mooiste dag van het jaar 2014

 

2014-12-28 13.05.00Er zijn dagen dat je door een wereld wandelt waar oorlogen niet bestaan. Waar je steeds maar denkt: ze kunnen me alles afnemen, maar niet dit, niet dit. Die dagen kosten niets. Die komen zomaar langs. Het zijn de dagen dat de spinsels in je hoofd of de reuring van je hart er ineens niet meer lijken te zijn. Iedere levensvraag lijkt onbelangrijk. Het enige dat telt is de geur van de vorst en naaldbomen en de aanblik van maagdelijke sneeuw. 

Mij overkwam dat op deze 28e december, toen ik in de omgeving van mijn huis toch weer nieuwe bossages vond. Want ik wandelde in een richting die ik niet kende en daar opende zich een natuurpaneel waar je duizelig van wordt. En ik weet niet hoe het met jou is, maar van alle dingen op aarde is alleen de natuur in staat mij tot rust te brengen.

 

2014-12-28 12.52.16

 

 

Nu is die natuur in de omgeving van Moersbergen bij Doorn ook wel erg mooi. Het is een wereld die ingeklemd ligt tussen de Goyerdijk en de weg van Doorn naar Driebergen. Je loopt het ene moment middenin het bos, dan weer langs een versterkte vesting die de mensen hier een kasteel durven noemen en vervolgens gaat het langs watertjes en weilanden, die hier de vorm hebben van behoorlijk uitgerekte rechthoeken. De variatie van landschappen is groot.

 

2014-12-28 13.18.30

 

 

Nu loop ik in tegenstelling tot dat wat veel mensen adviseren nooit helemaal in het hier en nu. Ik loop dan bijvoorbeeld wel in Doorn, maar ook weer niet. Nu wordt dan ineens 1985 en Doorn wordt Hafrsfjord bij Stavanger. En dat komt alleen maar omdat het licht op dezelfde manier valt als toen en omdat de geuren en kleuren, maar vooral de temperatuur overeenkomen. En terwijl je dat niet denkt maar ervaart, begin je ‘Don’t you forget about me’ van de Simple Minds te neuriën, want dat is muziek die je associeert met die tijd.

 

2014-12-28 13.21.03

En je loopt ineens helemaal niet meer vlakbij je huis, maar je bent weer in het toen. En iedereen die zegt dat je in het hier en nu moet leven lach je hard uit. Je reist terwijl je wandelt. Door landschappen, tijden, werelden. Net als in dromen. En de fjord van Noorwegen verandert zomaar in een bos bij Gerlos.

 

2014-12-28 13.21.08

 

Hou op, denk je, je moet niet steeds een mooi heden veranderen in de plaatsen uit het verleden waar je thuis voelde. Dan voel je niet meer dat het heden mooi is. Dat iedere nieuwe dag weer iets kan bieden dat mooi is. Als je het diafragma van je geest maar open zet.

 

2014-12-28 13.31.35

 

En dan kijk je en ziet dit momument van de bliksem. Dit monument dat als een natuurlijk gedenkteken tussen de andere bomen aan de rand van een open veld staat, niet ver van de versterkte vesting die ze een kasteel noemen omdat ze ook niet beter weten met al hun intelligentie.

 

2014-12-27 16.37.33

En je denkt aan het huis dat je voor twee jaar hebt gehuurd, minder dan twee kilometer verderop. Dat huis dat je het mooiste vindt dat je ooit hebt gehad. Dat huis dat een waar thuis is geworden. Dat huis dat zo dicht ligt bij gebieden die je door je geschiedenis laat reizen en door de geuren van een flirtende natuur.

 

2014-12-28 13.49.37

Je zult altijd je geschiedenis weerspiegeld zien in het heden. En altijd zullen gebeurtenissen die je meemaakt schaduwen vooruit werpen over die weerspiegeling heen. Want een ervaring is altijd meer dan alleen maar een spiegeling vanuit het verleden of een voorafschaduwing van wat komen gaat. Het is een landschap in de tijd, een reeks beelden die je vangt in een datum of in woorden als hier en nu. Maar noem de datum, en je ziet het beeld.

En als je dat beseft, dan houd je ineens ongelooflijk veel van de wereld. En van de mensen die ook niet weten hoe ze het allemaal moeten vormgeven en vooral naar veiligheid streven. En uiteindelijk hou je ook een beetje van jezelf. Met een hoed van 20 jaar oud op iets meer dan zonder.

 

2014-12-28 13.14.08

 

 

                                                                       28 december 2014

Een gedachte over “De mooiste dag van het jaar 2014

  1. Hej Bert,

    Dank voor dit stuk.

    Nou…ik geloof dat het voor mij ook zo werkt: (de kracht van) de natuur ervaren als rustgever…als iets om tegenaan te leunen. Ik heb dat vooral met de zee, water. Hoewel muziek me daar ook wel kan brengen: naar even niets en niemand.

    Mooi zoals jij je associaties met en herinneringen aan het verleden beschrijft. Het een gaat niet zonder het ander, denk ik…

    Ben je lekker van start gegaan in het nieuwe jaar? Genoeg te doen, zeker?

    Fijne dag! Liefs, Dorrit

    Verzonden vanaf Samsung Mobile.

Geef een reactie

