Facebook-account opgezegd; nu nog volhouden

Herschaalde kopie van DSCN1040Het is zoiets als stoppen met roken, van Facebook af gaan. Ik heb het al een paar keer geprobeerd en toen ging ik iedere keer weer terug. De ruggengraat van een regenworm, denk je dan. Maar het feit dat ik het een paar keer probeerde geeft voldoende aan: er zit iets in het medium dat ik leuk vind en dat ik niet leuk vind. Sommige mensen begonnen zich door de selfies en berichten van mijn kant af te vragen of ik misschien niet eenzaam ben en ‘gewoon’ behoefte aan aandacht heb. Wie me enigszins kent, weet dat ik net als ieder ander mens aandacht nodig heb, maar verre van eenzaam ben. Dat staat dus wel erg ver af van mijn werkelijkheid. Maar goed, ik heb wel meer moeten vaststellen dat ik een ander beeld neerzette dan ik wilde neerzetten. Met mail en appjes en sms is dat gevaar ook aanwezig.

Je weet namelijk nooit hoe de ander het ontvangt. Vinden ze je te stil? Te opdringerig juist? Je ziet geen gezichten, alleen maar like-jes. En dat zijn er altijd maar een paar. De kracht van het medium Facebook is dat je je omgeving gemakkelijk kunt laten zien waar je zit, hoe het daar is, welke drank je tot je neemt, etcetera. De reacties daarop stimuleren om door te gaan.

Bij mij is het begonnen als een medium waarop ik kon verwijzen naar mijn verhalen, gedichten en postings. Het groeide in de loop van de jaren uit tot een contactmedium, een medium dat je gebruikt om naar het leven van anderen te kijken en je eigen leven te laten bekijken. Zien en gezien worden. Normale menselijke behoefte, maar hier gevirtualiseerd en zo ongemerkt een substituut voor de werkelijke contacten.

Je merkt dat er in gesprekken minder uit te wisselen is, want je weet alles al. Het risico is dat de contacten de urgentie verliezen om elkaar ‘live’ te zien. Contacten zijn een internetdingetje geworden. Je ziet foto’s van mensen, maar het live contact verdwijnt, wordt secundair.

Dat zijn zomaar wat nadelen van het sociale medium Facebook. Er zitten ook flink wat voordelen aan, maar die zijn in de loop van de tijd steeds meer weggevallen in mijn beleving. Dus wil ik er af. En heb ik mijn account opgezegd. Nu nog even volhouden, de komende twee weken. Want Facebook heeft ervoor gezorgd dat je nog 2 weken ‘terug kunt’ naar je account. Daarna is het pas echt voorbij.

Ik hoop dat ik mijn Facebook net zo goed kan bedwingen als mijn rookverslaving.

Geef een reactie

