Hallelujah Teletekst!

2014-07-16 18.33.56Een van mijn meest conservatieve eigenschappen is dat ik een fan ben van Teletekst. Er zijn goede vrienden van mij die me er om uitlachen. Teletekst, zo redeneren zij, is niet meer van deze tijd. De layout van het nieuwsmedium dateert van zijn begintijd in de jaren zeventig, en is in die zin voor de jongere generatie een nog levend museumstuk. Voor mij is het een redelijke betrouwbare nieuwsbron.

Nu is een nieuwsbron nooit betrouwbaar, maar Teletekst onthoudt zich van commentaar, dat je op teevee en in kranten wel ziet. Ik heb goede bekenden die vinden dat bepaalde media tendentieus zijn, maar dat vinden ze dan niet van de media die hun eigen politieke kleur vertegenwoordigen. Dat vind ik niet evenwichtig en zelfs niet eerlijk.

Op Teletekst zie je heel vroeg nieuwsberichten opduiken. Ze zijn vaak het eerste met een bericht, en ze brengen hun berichtgeving veel overzichtelijker dan het veel chaotischer nu.nl Het pientere DWDD-mannetje Alexander Kloppling (of zoiets) verkoopt nu nieuwsberichten op de site blendle.nl en dat vinden jongeren hip en belegen midlifer volgen de jongeren om zich niet oud te voelen.

Teletekst voelt oud. Het voelt als het medium van bejaardenhuizen. Geen foto’s, geen sexy vormgegeven pagina’s, maar oud en log, uit de dagen dat IBM de macht in handen had en de eerste wandbekledende computers afbladderend behang aan het oog onttrokken.

Toch ben ik er een fan van. Dat komt door de eenvoud. Je tikt 100-cijfers in voor het nieuws, 700-cijfers in voor het weer en 800-cijfers in voor het voetbal. Er staan uitslagen en korte verslagen die je onmiddellijk updaten. Vormgeving uit de tijd van de brontosaurus, maar informatie die heel wat moderne kanalen voorblijft.

Er waren weer interessante berichten dit weekend. Zoals. Een man met een zakmes kon binnendringen, ondanks de modernste beveiligingsmiddelen, in de kamers van president Obama. Daar ga je weer met de moderne tijd. Mannen met zakmessen zijn razendgevaarlijk in een wereld van drones en satellieten. Je houdt de boel in de gaten, en dan is er god betere het ineens weer die pummel die zich gedraagt als een 19e eeuwer!

De parallel met Teletekst zelf dringt zich onmiddellijk op. Oude techniek die zich wonderlijk goed handhaaft in een wereld van steeds kleiner wordende chips en steeds sneller wordende robots. Een zakmes! Wanneer werd die uitgevonden? In de brons- of ijzertijd, dat ben ik even kwijt.

En toen ik een bladzijde verder keek op Teletekst, zag ik dat binnenlandse veiligheidsdiensten aangeven dat ze te weinig middelen hebben om alle oud-Syriestrijders in de gaten te kunnen houden. Dat is een roep om nog meer geld en nog meer moderne middelen. En hoewel je mag hopen dat het onze AIVD lukt alle aanslagen te voorkomen, vraag je je af of er technologie bestaat die daarin zal slagen.

Moderne middelen om criminaliteit en terrorisme te bestrijden lijken heilig, maar wanneer een crimineel communiceert via internet of een mobieltje, lijkt hij gemakkelijker te grijpen dan wanneer hij dat niet doet. Dus rijst de vraag of moderne technologie altijd probater is dan good old methods.

En dat soort gedachten ontwikkel je nu als je Teletekst volgt in plaats van andere media. Je gaat je eigen beeld vormen. Er papagaaien geen nieuwslezers, journalisten en deskundigen door je ideeen heen. Dat heeft nadelen, maar ook een aantal grote voordelen. En zo kan het dat good old Teletekst mij vanmiddag tijdens een wandeling door een of ander ouderwets bos tot in detail en van minuut op de hoogte houdt van Feyenoord-Ajax. Daar hoef ik me niet voor op een of ander modern commercieel televisiekanaal te abonneren, om de wedstrijd live te zien. Zittend, met een pilsje en een bak chips. Die drie jaar van mijn leven afsnoepen. Want dat is een ander nadeel van moderne middelen: ze maken ons lui en vadsig.

Geef een reactie

