Ik ben naar de nacht gaan kijken

DSCN7624Ik ben naar de nacht gaan kijken

Ik liep mijn tuin in

En keek naar de sterren

Het leek een breed kleed

Dat over ons gespannen was

 

Maar ik besefte dat de ene ster

Verder weg stond dan de ander

Ik besefte dat ik in een ruimte keek

En niet naar een vlak

En ik vroeg me af waarom het zo was

En niet anders

 

Waarom bijna 14 miljard jaar terug

Iets begon dat maar doorging en doorging

En dat je er naar kon kijken

En dat iedere ster een zon was

De een met planeten, de ander zonder

 

Waarom ze elkaar aantrokken,

Die zonnen en sterren

Waarom er overal gas was

En vloeistof en vaste stof en explosies

Die tot leven leidden

 

Om te beginnen bij ons,

Maar vast niet alleen bij ons

En waarom het er was

Doelloos toeval of toch aangedreven

Door een energie die we

In onze onwetendheid god zijn gaan noemen

 

Toch aangedreven door een liefdeskracht

Die iets wil met al die dingen

Die ontstaan zijn in de palm van zijn of haar hand

En die het enige dak maakte

Dat wij een levenlang boven ons dragen

 

Een hemel vol lichten

Bakens van leven in een onafzienbare duisternis

En wij, de miljarden mensen,

Met ons niets wetende niets begrijpende bewustzijn

 

Kom, laten we elkaar vasthouden

En samen groot worden

In het klein zijn

Geef een reactie

