Regels van een zoon over een vader

Herschaalde kopie van man met hoed in landschap, pastelkrijtDe man met wie ik de meest intense band in mijn leven heb gehad was mijn vader. In de dagen die wij in dit leven met elkaar mochten optrekken, maakten we met elkaar de belangrijke dingen door die bij het leven horen. Natuurlijk, er was de relatie tussen een opvoeder en zijn kind. Zijn verantwoordelijkheden waren anders dan de mijne. Maar er is geen man in mijn leven geweest met wie ik door de dingen ben heen gegaan zoals met hem.  Vandaar dit gedicht

 

mijn vader had

toen ik jong was

hoge verwachtingen van me

gymnasium moest kunnen

en daarna de hogeschool

 

maar ik was niet van de concentratie

en ik was liever buiten

waar de meisjes waren

en het voetbal en de frisse lucht

en later kwam ook nog drank

 

op mijn 18e verliet ik school

om in een wegrestaurant te werken

mijn vrienden gingen naar de hogeschool

en ik liep in een wereld van

veeleisende klanten

 

ondertussen begon ik dostojewski te lezen

en petrarca en boeken over filosofie

ik begon mijn eerste poezie te schrijven

en studeerde maar door in de vrije uren

mijn eigen studies, mijn eigen dingen

 

mijn vader kreeg het niet mee

want ik woonde op mezelf

hij moet teleurgesteld in me zijn geweest

en we waren beleefd en afstandelijk geworden

tegen elkaar

 

30 jaar later, kort voor zijn dood,

las ik mijn verzen voor

in de kapel van de stad waar hij woonde

en samen met mijn moeder kwam hij kijken

ik zie hem nog staan

 

hij stond zoals militairen staan

ondanks zijn leeftijd fier overeind

en toen ik naar hem toeliep zag ik zijn trots

ik weet niet wat ik zie, mijn zoon,

zei hij, ik weet niet wat ik hoor

 

we keken elkaar aan en ik las in zijn ogen

dat de verwachtingen verdwenen waren

dat de teleurstelling was geweken

en dat ik hem in zijn hart had geraakt

en in hem een volwaardig mens was geworden

 

 

Geef een reactie

