Treinreizen passen bij vakantie

2014-05-28 12.51.45Een treinvakantie is in veel opzichten een 20e eeuwse en misschien meer nog een 19e eeuwse bezigheid. Vooral wanneer je met het boemeltje van Obidos naar Lissabon reist. Station Obidos is het voorportaal van die vorige eeuwen. Het ligt buiten het dorp, in de verlatenheid en de natuur komt uit de stenen van het gebouw en het perron, als de haren uit de neus van een oude man.

Het is een mooi  maar slecht onderhouden gebouw. Drie keer per dag stopt de boemel naar Lissabon. Ik ben de enige reiziger die om 13.20 reist. Ik ben ook de enige reiziger op het perron. Niemand kijkt om naar het station met de prachtige tegelpanelen van het stadje. De luiken -niet voor maar- achter de ruiten zijn gesloten.

Wel zijn er snel een paar dienstregelingen opgehangen. Waar je goed naar moet kijken, want er hangt er nog een uit 2011 tussen en die is anders dan die van 2013. Maar de site van de CP, de Portugese NS, is wel up to date en de tijd zit dus goed in je hoofd. 13.20. Een getal met dezelfde cijfers als het jaar 2013.

 

2014-05-28 13.00.36

 

Toch ademt het station een sfeer die ik associeer met vakantie. Het weer is zacht, er is een gegons van bijen en het spoor maakt verderop een bocht het heuvelland in en dat is om de een of andere reden aangenaam tijdloos.

Ik had dit al gezien bij aankomst en probeerde het uit te leggen aan de andere gasten in het hotel die in hun audi’s en BMW’s waren gekomen. Het lukte niet, ik werd aangekeken of ik een verdwaalde uitgave van de tyrannosaurus rex was. Als treinreiziger word je sowieso steeds meer als een museumstuk bekeken. Wie niet in een auto rijdt, is niet goed snik.

Eenmaal in de trein is het boemelen geblazen door vriendelijk glooiend landschap met fruitbomen en wijnranken, bossen en witte huizen, veel witte  huizen. Er zijn een aantal medepassagiers die zo’n verdwaalde toerist een prettige afwisseling lijken te vinden van hun dagelijkse sleur.

 

2014-05-28 12.56.35

 

Vragen. Waar ik vandaan kom. Waar ik naar toe ga. Of ik altijd met de trein reis. En natuurlijk wat ik van Portugal vind. Naar waarheid zeg ik dat ik het mooi vind, wat onmiddellijk tot populariteit leidt, want Portugezen houden van hun land. Nou, dan zijn ze aan het goede adres. Ik ben afgestudeerd op het maken van originele complimenten, die ik overigens alleen maak als ik ze meen.

Tijd hebben. Rust vinden. Met mensen in contact komen. Landschappen voorbij zien komen en ook ondergaan. Leren dat je hier en daar iets moet doen om comfort af te dwingen. Dat is trein reizen. Maar gaan jullie rustig met de auto. Je weet niet wat je mist. En ik kan het weten want ik heb ook vaak autovakanties gedaan. Ondertussen naderen we Sete Rios, mijn overstapstation. Ik moet er anderhalf uur wachten. Eens kijken wat daar allemaal voor leuks is. Zou je er met een auto ooit stoppen?

 

 

Geef een reactie

