De hondenzanger en kattenpresident van Sao Jorge

2014-05-23 10.08.23Bovenop de Alfamaheuvel ligt het Castelo de Sao Jorge. De wandeling er naar toe gaat door klimmende slingerstraatjes en eindigt bij de Moors ogende poort van het Castelo. Als je de poort doorgaat zit er een man met drie hondjes bij de poort met een tulband, een bakfiets en een megafoon waardoor hij iets zingt dat tussen Arabische muziek en fado in zit.

-I am king of the dogs, lacht hij. En verderop maak je kennis met de cat’s president.

Voor 6,50 mag je nog verder en het kasteel op dat uit zeer oude tijden stamt, maar na de aardbeving in 1755 opnieuw is opgebouwd. De muur langs de kantelen geeft spectaculaire uitzichten over Lissabon en over de binnenplaats van het Castelo de San Jorge. En daar zit de cat’s president.

Hij heeft zijn spullen op een hoopje bij elkaar gelegd en er liggen drie katten tussen; een voor het bordje Obrigat. Wanneer ik het kasteel verlaat, zie ik hem op het bruggetje een van zijn katten roepen. Ik spreek hem aan.

-Zijn ze van jou?

De 65-jarige man met de paardenstaart knikt en antwoord met een Amerikaans dialect.

-Sure.

En dan begint hij zij verhaal.

-Toen ik hier kwam in de jaren negentig was ik een rijke Amerikaanse ondernemer. Ik had mijn zaak gekocht waardoor ik me de rest van mijn leven geen zorgen meer hoefde te maken. De eerste jaren ging ik met de stad om alsof het een goede Portugese maaltijd met Alentejo wijn was.

Ik at de pleinen van Baixha, de sobere sfeer van Alfama, de uitbundige uitgaanscapriolen van Bairro Alto en de rijke statigheid van Belem. Ik dronk uit de vrouwen die me de roes van teveel . De toetjes waren de verhalen van de inwoners van de stad en de boeken van Camoes en Saramago. Verveel ik je?

-Nee, interessant. Vertel door.

-Ik was dikker dan ik nu ben, droeg bij het uitgaan een kostuum met een stropdas en ik reed in een Mercedes; toen nog een statusauto. Ik deed net zo zelfvoldaan en arrogant tegen de zwervers en verkopers van witte zakdoeken, zonnenbrillen en bloemen als de andere westerlingen. Kortom: ik was het volmaakte symbool van de westerse idealen van na de val van de Berlijnse Muur.

Hij riep een van zijn katten.

-Dat is Zico. Hij heerst over de intuitie. Hij is de absolute koning op dat gebied.

Ik knikte lachend.

-Toen zag ik haar, ging hij verder. Die prachtige jonge vrouw. In zweverskleren zat ze op een bankje op het Praca de Figueiras. Schitterende ogen, die er voor waren gemaakt mij diep in mijn afgevlakte ziel te raken. En het lukte. Ik moest met haar praten. Ik liep naar haar toe en groette. Maar ze wendde haar blik af.

-Wil je iets eten?, vroeg ik.

Ze antwoordde niet en keek langs me heen naar dit kasteel op de heuvel. Ik drong aan en benadrukte dat ik haar niets had gedaan, dat ze tenminste de beleefdheid kon hebben me te antwoorden.

-Ik heb liever dat je zegt dat ik weg moet gaan, dan dat je me negeert. Ik hoef niet met je te praten. Het is zelfs aardig dat iemand met mijn status praat met zo iemand als jij.

Toen keek ze me aan. Op dat moment passeerde er een oude vrouw met betraande ogen. Ze vroeg me om geld. Ik schudde nee. Je wordt in Lissabon de hele dag om geld gevraagd, lichtte ik toe. Je zou er je hele fortuin aan kunnen kwijt raken.

-Doe dat vooral, zei ze. Geef vooral je fortuin weg.

Ze keek me indringend aan.

-Heb je een bedrijf?

-Dat heb ik gehad.

-Weet je wat je product was?

-Ja.

Ik wilde het uitleggen maar ze viel me in de rede.

Zij is je product. Ik ben je product. Die mannen daar met die witte zakdoekjes en zonnenbrillen zijn je product. Je hebt alles binnengehaald wat van ons was. Vertel me: voor wie heb je ooit gezorgd?

Ik had geen antwoord. Ik heb kinderen, maar die zijn bij mijn exen. Ik heb ze achtergelaten. Door haar vragen voelde ik me een weerzinwekkende man. De eerste dagen verdrong ik haar opmerkingen, maar haar ogen bleven in mijn hart priemen. Toen heb ik 90% van mijn fortuin weggegeven aan goede doelen en aan de autoriteiten gevraagd of ik de katten hier mocht verzorgen.

-Geweldig, riep ik uit.

-Samen hebben we nu het bestaan doorgrond.

-Je spreekt met ze?

-We regeren de wereld, glimlachte hij. Ik ben de keizer van de geestelijke aarde. De 15 katten zijn mijn koningen. Zico is koning van de intuitie. Marco is koning van de liefde. Eva beheerst de astrologische inzichten. En ga zo maar door.

Hij riep er weer een, en net als Zico voegde de kat zich onmiddellijk bij hem.

-Weet je, zei hij, dit kan nog in Lissabon. Waar armoede zo veel macht heeft, zien agenten de dingen oogluikend toe. In Amerika en in…waar kom je vandaan?

-Nederland.

-In Amerika en Nederland zal de politie onmiddellijk ingrijpen. Want die werelden moeten stuk voor stuk zelfvoldane mensen opleveren en de rijkdom garanderen. En mijn katten en ik kunnen daar maar heel langzaam iets aan doen.

Hij knipoogde.

-De tegenstander is sterk. Maar geeft niet, wij gaan gewoon door. Als je het niet erg vind, ik ga terug naar mijn residentie.

-Je presidentiele residentie.

-Juist. Wees goed voor de zwervers en de bedelaars en de verkopers. Besteed elke dag minimaal 15 euro aan ze. Je zult zien hoe beminnelijk ze zijn.

Hij draaide zich om en zwaaide. Ik vertrok ook, maar bij de poort stopte ik nog even bij de man van de megafoon en de hondjes. Toen ik langskwam stopte hij met zijn muziek.

-Heb je de kattenpresident gesproken?, vroeg hij met een grijns.

-Ja. Een bijzondere kerel, zeg. Net als jij.

-En weet je wat ik zing? Kun je het verstaan? Nee zeker? Jullie willen wel Spaans leren, maar geen Portugees.

Ik knikte nee.

-Ik zing een verdrietig fado van een van de vrouwen die hij achterliet.

-Mooi, zei ik. Wat zegt ze?

-Dat het vreselijk is om van een man te houden die je heeft bemind maar die zijn hart aan katten heeft gegeven.

Salem malaikum, zei hij en ging verder met zingen. Ik begon aan de afdaling van Alfama.

 

 

 

 

Een gedachte over “De hondenzanger en kattenpresident van Sao Jorge

Geef een reactie

