Met de trein door Portugal

???????????????????????????????Woensdag vlieg ik naar Lissabon om voor 2 weken te ontspannen in Portugal. Van Lissabon zal het naar Obidos gaan, een stad van witte huizen en een Moorse stadsmuur, niet ver van de bruisende Atlantic. Het wordt een graadje of 20 met windkracht 4. Frisser dan bij ons op dit moment, maar onze lente is uitzonderlijk en daar profiteer ik van mee, want ik heb vakantie sinds donderdag en heb eigenlijk al 5 dagen schitterend weer.

Of het weer belangrijk is? Jawel. Ik red me altijd wel, ook als het regent, maar ik hou erg van buiten kunnen zijn, een paar straten door, even zitten voor de koffie, met een boek in de hand, nog een paar regels schrijven en dan iets bezichtigen.

De stompzinnigste dingen heb ik bezichtigd. Dingen die me in het dagelijkse leven geen sikkepit interesseren. Bruggen over riviertjes van niets naar nergens, het oude woonhuis van een locale beroemdheid die aan tegelbeschilderen deed, een spinnenwiel van een paar eeuwen oud en tegen de tijd dat de zinloosheidsgevoelens toeslaan snel naar een locatie waar wijn geschonken wordt.

Dus ga ik  van Lissabon naar Obidos, dat hopelijk schitterend zal zijn, net als Evora en tenslotte naar Lagos en Faro in de Algarve; alles per trein want dat is mij aanbevolen door een Portugese dame. Ik was daar al eerder, in de jaren tachtig toen ik als spoorwegemploye heel Europa gratis kon doorreizen. Mensen doen altijd een beetje laatdunkend over de Algarve, vanwege het toerisme en de drukte, maar eerlijk gezegd richt ik mij meer op de zee en de rotsen die daar verbluffend mooi zijn. Ik vertrouw op de zon en er zal wel wind zijn, maar ja, je kan niet alles hebben.

Uiteraard verblijft er iemand in mijn woning. Dat vind ik een prettig idee, als ik straks op de pleinen van het land van de port niets maar dan ook niets hoef. En ze hebben ruw landschap en mooie gebouwen, dus er valt veel te bewonderen. Ik heb er zin in. Zoals je zin kan hebben soms in een glas port. Overmorgen vlieg ik dus. Met een boek van Saramago in mijn tas. De stad der blinden. Over Lissabon.

 

Een gedachte over “Met de trein door Portugal

Geef een reactie

