Vandaag gedenk ik mijn vaders geboortedag

Herschaalde kopie van Herschaalde kopie van Okt 06_064_2[1]bVandaag is het de geboortedag van mijn vader. Maar hij is al zeven jaar dood in juni. Mijn zus stuurde een berichtje dat ‘de merel het eerste eitje heeft gelegd in het nest in de veranda en dat ze vandaag is gaan broeden, zo mooi om te zien’. Onze tuinen werden bevolkt met merels toen mijn vader stierf en wij verbonden dat met hem. Mijn dochter feliciteerde me en vroeg of ik hem miste, waarop ik schreef dat het fijn zou zijn om nog eens met hem over haar te praten en een biertje met hem te drinken. ‘Ik vind het wel jammer dat hij je niet kent zoals je nu bent’ voegde ik eraan toe. ‘Ik ook hoor’  was haar reactie. ‘Ik zou jou heel erg missen als jij dood was’ Een paar regels voor mijn vader.

Ik denk wel eens

Kon ik nog maar even bij je zijn

Nog even een biertje met je drinken

We hoefden niet veel te praten

maar zouden naar plaatsen gaan

die belangrijk voor je waren

Het bankje bij de Vischpoort in Harderwijk

waar je als een echte oude man zat te praten

of bij het woonhuis van je jeugd

in het arbeidersdorp Heveadorp

 

Nee, ik ben niet vergeten hoe je

je oude gerimpelde hand

op mijn pasgeboren dochter legde,

je enige kleindochter waar je gelukkig

een paar jaar van hebt kunnen genieten

 

De talloze boeken die ik las

waren niet zo diepzinnig als dat moment

Een oude man die inmiddels zonder pretenties

en liefdevol keek naar zijn nieuwe nageslacht

dat nog niets begreep van zijn aanwezigheid

 

Je was vandaag jarig.

Ik draai het Hallelujah van Handel

omdat iij dat altijd meezong toen ik klein was

Het is een stoffelijke herinnering aan een man

die mijn leven grondvestte en

die nadat ik volwassen was afscheid nam

van ons, van mij, van het leven

 

En weet je wat ik nou het mooiste vond?

Die dagen dat ik poëzie voordroeg

in de kapel van je laatste woonplaats

en dat je met de krant die daarover berichtte

onder je arm door de straat liep

 

en toen je kwam kijken in die kapel,

dat je met een bewonderende blik

naar me keek en zei

dat je niet wist wat je hoorde

 

dat je het geweldig vond

dat ik je zoon was

en dat je daar trots op was

dat rondde alles geweldig af

 

Een gedachte over “Vandaag gedenk ik mijn vaders geboortedag

Geef een reactie

