Hartritmestoornissen? Volkomen ongevaarlijk, maar waar komen ze vandaan?

Al enige jaren heb ik af en toe hartritmestoornissen. Dat is een vervelend ding. Wil je inslapen, dan gaat je hart griezelig overslaan. Wil je opstaan, dan heb je ineens een hartslag van 180. En zonder een beta blokker, tambocor-pilof elektroschok gaat het niet vanzelf over. Spooky. Op internet zie je een paar fora die zich bezighouden met de stoornissen.  Mensen beschrijven daar hoe vervelend het is. Sommige mensen hebben er elke dag een paar. Vooral bij het slapen is het lastig, want je wordt er paniekerig en gestrest van.

In eerste instantie ga je naar de eerste hulp afdeling van het ziekenhuis of naar de dokter. Dan leggen ze je aan een cardiogram, maken een hartfilmpje en stellen je alvast een beetje gerust: ‘Het komt vaak voor, het is naar voor u, maar het is ongevaarlijk.’  Maar dat geloof je dan nog niet, want je hart vertelt een ander verhaal.

Een uur later klopt het weer normaal, je bent een paar dagen van slag, maar daarna kan je weer door en denk je zowaar dat het over is. Zo ging het althans bij mij. Het duurde van 21 juni 2006 tot 20 september 2007 voordat ik de tweede kreeg. Er was een relatie stukgelopen, ik dronk een glaasje wijn teveel en op zekere ochtend werd ik om 5 uur wakker en…bingo.

Opnieuw naar het ziekenhuis, en een week later weer want er volgde er nog een. Dan ga je het circus in. Artsen, cardiologen, medicijnen. In mijn geval een pil die ik alleen maar hoefde te gebruiken als ik weer een stoornis kreeg. De diagnose was simpel. Uw hart is verder goed, meneer Overbeek, maar het lijdt aan ritmestoornissen. Boezemfibrilatie heet het. Als u de pil neemt, bent u er vanaf. Later moest ik de pil dagelijks slikken, samen met een bètablokker: bisoprolol.

Vorig jaar werd dat in verband met toename van ritmestoornissen uitgebreid. 2 x 100 milligram flenacainide (tambocor) en 5 mg bisoprolol. Sindsdien gaat het beter.

Ik ben lang op zoek geweest om te weten waar het vandaan kwam. Omdat wetenschap nooit stellige uitspraken doet over dingen die ze niet zeker weet, een eigenschap die haar siert, kwam de cardioloog niet verder dan roken en drinken. Dit zijn de eeuwige vijanden van de menselijke gezondheid, al beweren gedreven drinkers dat wijn gezond is.

Er zijn heel veel oorzaken, zeggen de cardiologen. Ik denk intussen een aantal relevante oorzaken te hebben opgespoord:

-Gifintolerantie. Mijn lichaam reageert met hartritmestoornissen op een teveel aan alcohol en cafeïne.

-Allergie. Ik heb twee lichte allergieën: het wit van eieren en gist. Dat roept soms korte ritmestoornissen op. Onmiddellijk na het nuttigen. Bij gifintolerantie komt de reactie later, meestal na een paar uur.

-Te veel eten en te laat eten. Ik twijfel niet over dit verband. Niet zelden begint bij mij een ritmestoornis ’s nachts bij de vertering van eten. Je voelt eerst je maag, je meet je pols die dan nog regelmatig is, maar je weet al dat het even later ‘bingo’ is: je pols is ontregeld.  Het lijkt erop dat de maag moeite heeft de hoeveelheid eten goed weg te werken.

-Spanningen. In periodes met stress is er wel degelijk meer last.

Ik hoop dat mensen met hartritmestoornissen hier iets aan hebben. Accepteren is belangrijk. Ik lees tegenwoordig vaak een boek tijdens een ritmestoornis. Ik ga dan liggen en kom tot rust, neem mijn pil wat vroeger en dan komt het wel goed. Druk maken heeft geen zin, weet ik. Een hartritmestoornis neemt zijn tijd: soms kort, soms een paar uur, soms moet je naar het ziekenhuis (als het langer duurt dan 24 uur).

 

3 gedachtes over “Hartritmestoornissen? Volkomen ongevaarlijk, maar waar komen ze vandaan?

  1. Beste neef,
    Er is nog een oorzaak aan te wijzen: je hebt “Woudenberg”-genen. Dan heb je kans op hartproblemen. Zit in de familie en er is niets aan te doen. De beste remedie? Geniet van elke dag!!
    Sterkte!

  2. Beste Bert,

    Gister heb ik om 14:25 weer een E-C-V (electro shock) gehad,met gevolg dat mijn hart weer goed in zijn ritme staat !

    Ik denk nu 10 a 11 keer !,en vanaf 1991 toen alles begon.
    Vandaag heb een PC lees en studiedag,dwz,Alles in Googelen en dan weer lezen.En dan over boezemfibrilatie etc,

    Nu heb ik de volgende knopen door gehakt !

    1) Stoppen met Alcohol,ik heb de laatste maand sloten bier,en tig bottles Whisky er doorgeslagen.
    2) Geen Koffie meer !!!
    3) Als mijn wijf begint te zeiken loop ik de deur uit !(Gaat altijd over geld)Ik koop te veel boeken,en geef teveel uit aan vliegtickets,lolololol.
    4) Mijn kinderen ,en kleinkinderen zoveel mogelijk in hun waarde laten,en loslaten.
    5) Ander voedingpatroon,ik heb daar studie van gemaakt dus weet waar het over gaat,maar doen he !

    Ik ben nu 1 week AOW-er,en ga al mijn geld opmaken aan reizen !
    Verder leven als een kluizenaar,dwz,geen zuip party,en verjaardagen meer.
    Mooi boeken lezen.
    De NED TV,en de dagbladen met een flinke korrel zout nemen.
    Alle bedelaars geef ik nu geld,(ik kom veel in South East Asia !

    Sterkte er mee man.

    Met vriendelijke groeten Frederik.

    NB,ik ben nu met mijn 4-de vrouw getrouwd.

    1=12 jaar
    2=23 jaar
    3=3 jaar
    4=7 jaar tot heden,en als ze niet wil dan ga ik alléén verder.
    Een grietje heb ik zo,ook al zijn ze 58 !

    Ik ga genieten,zonder spannigen en zorgen,Leve mijn Hartje )( 1946)(

Geef een reactie

