36 presentatietips

Herschaalde kopie van _DSC5561Presentaties zijn soms afschuwelijk. Stapels sheets. Volle sheets. Heel veel detailinformatie. In saaie procedurele taal, soms jargon. Het verhaal wordt afgedraaid, terwijl de sheets achter de presentator in vol licht staan te branden. Soms staat de presentator zelf half in het licht van de beamer. Contact met het publiek wordt niet gemaakt. Oogcontact onbreekt. Monotoon en met een noodlottige neiging tot volledigheid staat de presentator zijn publiek te vervelen. Vanachter de katheder.

Geloven ze hun eigen verhaal wel?, vraag je je af. Passie en enthousiasme zijn ver te zoeken. Welke dingen de presentator blij maken of droevig in zijn verhaal is volkomen onduidelijk. De spreekbeurten van basisschoolleerlingen zijn vaak een stuk leuker om naar te luisteren.

De openingen van de presentaties zijn soms net zo bedroevend als de afsluitingen, en sommige mensen excuseren zich al bij opkomst. ‘Ik werd gevraagd, omdat ik kennelijk…’

De houding spreekt boekdelen. Afhangende schouders, met de rug naar het beamerscherm ( je moet immers wel precies weten wat er op je scherm staat), underdressed. De voorbeelden in de presentatie hebben niets met het publiek te maken, originaliteit is ver te zoeken: men ‘leent’ cliché’s en voorbeelden van anderen, als men al anekdotes vertelt.

Ik maakte het ooit mee dat een gedragstrainer in Duitsland zijn publiek verweet dat het aan hen lag, dat ze hem niet begrepen. Als hij een vergissing maakte, lag het niet aan hem zelf, maar aan anderen of aan verkeerde informatie. Het interesseerde zijn publiek niets, maar dat maakte hem niet uit. Was hij verantwoordelijk voor de motivatie van zijn publiek? Hij vond zelf overigens dat zijn presentaties kleurrijk waren.

Onlangs was ik met een viertal collega’s in gesprek. Ze gaven allemaal trainingen in presentatietechnieken. We brainstormden over de vraag, hoe je een aantrekkelijke presentatie geeft. Hieronder zie je de output: 36 tips om je presentatie te laten slagen.

1. Kies voor de kop-romp-staart-opzet.  Eventueel voor de ronde opzet: kop-romp-staart-kop. In de kop introduceer je het onderwerp, in het middenstuk werk je het uit, in het slot presenteer je je conclusies.

2. Middenstuk: zet goed nieuws voorop-dan minder nieuws-dan weer goed nieuws. Drie dingen die de beginstelling bevestigen, bij voorkeur in de vorm van anekdotes met een conclusie. Van research wordt de snelle conclusie gegeven. Geen details. Sluit af met de conclusie: je boodschap. Die doe je in een bijlage vooraf of achteraf.

3. Zorg altijd voor een pakkende opening en een optimale afsluiting. De eerste en laatste indruk blijven hangen.

4. Voorbeelden en anekdotes zijn net als plaatjes interessanter dan eindeloze detailopsommingen of sheets met veel data.

5. Herhaal de kern van je boodschap minstens drie keer in je betoog. Bij voorkeur in een pakkende oneliner.

6. Voor de opbouw wordt vaak een verleden-heden-toekomst-concept gebruikt, maar er zijn ook andere indelingen denkbaar. Oud-belegen-jong bijvoorbeeld.

7. In de opening moet je je publiek boeien.Een vraag die je je altijd moet stellen is: what’s in it for them?

8. Presenteer cijfers duidelijk, helder en ondubbelzinnig, want het publiek is daar alert op.

9. Probeer geen Steve Jobs te zijn, of een andere goede spreker. Wees jezelf; je hebt het te doen met wie jij bent.

10. Voeg niet nog van alles toe aan het einde van je presentatie. Je hebt van te voren goed nagedacht als het goed is.

11. Wees origineel. Zelfs als je dingen ‘leent’ van anderen, geef je je er je eigen draai aan.

12. Voeg beelden toe om uw boodschap te versterken. Maar pas op met extra boodschappen aan uw beelden toe te voegen.

13. Ken uw onderwerp van haver tot gort, maar bespaar uw publiek de details.

14. Wat uiterlijk betreft: beter overdressed dan underdressed. Gekreukte kleding geeft een shabby indruk. En een slechte adem is dodelijk.

15. Het publiek wil altijd door. Het maakt ze niet uit wiens fout het is als het even spaak loopt tijdens een presentatie. Jij neemt dan altijd de verantwoordelijkheid. En maak excuses bij vergissingen. Sta eventueel open voor andere inzichten en bedank je publiek daar voor.

16. Mensen komen voor je verhaal, niet voor jou. Tenzij je beroemd bent. Betrek het publiek erbij door vragen te stellen. Stap in de schoenen van je publiek. Wat willen ze horen? Wat niet?

17. Zoek alles uit over je publiek. Weet wie er zit en wat belangrijk voor hem/haar is.

18. Zorg voor een afstandsbediening voor de beamer. Dan kan je bij je publiek blijven.

19. Spreek in begrijpelijke taal. Vermijd jargon. Onthoud de belangrijkste punten en niet woord voor woord wat je hebt opgeschreven. Gebruik eventueel een afkorting of voorwerpen om u zich dingen goed te herinneren.

20. Ga nooit met je rug naar het publiek staan.

21. Als je je publiek emotie kan laten voelen, negeren ze de ratio. Durf ze te raken.

22. Publiek komt soms met hele goede ideeën. Luisteren moet dan ook meer dan beleefdheid zijn.

23. Opening: anekdote/voorbeeldje (actueel, herkenbaar voor publiek, en liefst met enige humor verteld)- conclusie-daarover wil ik jullie bezig houden, ook al omdat…(data)

24. Gebruik pauzes, waarin het publiek ruimte heeft om dingen te laten bezinken.

25. Heb je doel duidelijk. Alles in de presentatie dient je doel. De rest gaat er uit.

 

 

26. De laatste indruk blijft hangen. Zorg voor een goede uitsmijter, die het publiek raakt.

27. Een beamer kan vervelen. Maar als je hem gebruikt, doe het dan zorgvuldig. Weinig tekst. Ga nooit in het licht staan van de beamer. Zet hem van tijd tot tijd uit.

28. Plaatjes zeggen veel. Maar laat ze de boodschap illustreren, niet de boodschap bepalen.

29. Doe er een remindertje bij.

30. Hou iets in je hand.

31. Gebruik zo min mogelijk verkleinwoorden of stopwoorden.

32. Varieer in toonhoogte

33. Boodschap herhalen, maar niet de voorbeelden of anekdotes

34. Wees op tijd en ken de zaal. Kan iedereen je verstaan? Hoe werkt de beamer?

35. Wees enthousiast over je onderwerp, vertel wat je leuk vindt en wat je warm maakt

36. Ga van tijd tot tijd in op wat het publiek zegt en blijf dan soepel en prettig in het contact. Zet mensen niet voor schut, zoals bepaalde cabaretiers.

En oh ja, vergeet niet dat het succes van de presentatie hem zit in de presentator en niet in de presentatie zelf. Wat mensen altijd prettig vinden is een vriendelijke, behulpzame, deskundige spreker die een over een onderwerp komt praten dat mensen aanspreekt.

Succes!

Op 18 oktober is er een workshop ‘Slaapverwekkend presenteren, het is te leren!’ Ik doe deze workshop samen met theatermaker Aubrey Snell. De workshop vindt plaats in stadscafe De Observant in Amersfoort en kost 250 euro, all-in. Mocht je iemand weten, dan ben je van harte welkom! Info: pitcher.support@hetnet.nl

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s