Synopsis van mijn nieuwe boek ‘Een arcadisch moment’

 

 

P1050630

‘Een arcadisch moment’ vertelt het verhaal van Luna Spolt, een gevierd wetenschapsentertainer. Hij trekt volle zalen met zijn verhandeling over wetenschap. In zijn met veel amusement opgezette wetenshapsshows is hij kritisch over godsdienst. Dit leidt ertoe dat hij ergens in de wereld, tijdens een show, dood wordt geschoten door een religieuze fundamentalist. Maar na het schot gaat zijn bewustzijn verder; iets dat hij verklaart vanuit de breinwetenschap: hij gaat er vanuit dat zijn brein stervend is. Alles wat hij meemaakt is een gril van zijn ‘dovende brein’.

Hij wordt weggezogen met een enorme snelheid van de aarde, recht door het universum en er gebeuren dingen die op aarde niet kunnen. Zo is hij op twee plaatsen tegelijk en hoort hij vogels een symfonie van Brahms fluiten.

Hij ontmoet zijn vader en grootmoeder, en via de kamer van het jaar 2100 bezoekt hij zijn begrafenis. Die kamer bevat technische foefjes uit dat jaar. Een robot bedient hem, en hij ziet op beeldschermen zijn eigen begrafenis, die hij even later ook werkelijk zal bezoeken.

Dit alles houdt hij voor fantasieën van zijn stervende brein. Dat het zo lang lijkt te duren, verwondert hem niet, want in dromen lijken een paar seconden ook uren soms. Tijd is relatief en in ‘Het Moment’ zien we ook hoe er mee gespeeld wordt. Ze wordt moeiteloos opgerekt en ingekrompen. Een ‘moment’ is dan ook een rekbaar begrip.

Op zijn begrafenis krijgen we een beeld van Spolt’s leven door de ogen van zijn moeder. Ondertussen probeert hij signalen te geven aan de mensen die zijn begrafenis bezoeken. Dit doet hij door een merel tegen een raam te laten vliegen, terwijl hij moeite doet om een zonnestraal in de begrafenisruimte te laten doorkomen.

Na de begrafenis wordt hij weer naar de dimensie van zijn vader en grootmoeder gezogen. Onderweg ontmoet hij voor de tweede keer een griezelige man die er uitziet als een piraat. Hij heeft een ontbloot bovenlijf en heeft het duidelijk voorzien op Spolt. Terwijl Spolt door het universum valt, valt de man hem aan, maar slechts voor een ogenblik. Wel maakt hij duidelijk dat Spolt nog niet van hem af is.

Bij zijn vader en grootmoeder krijgt hij ‘energiepasta’ te eten. Dat is geen echte pasta, zoals op aarde, maar omdat Spolt nog erg gehecht is aan de aarde werkt zijn voorgeslacht met aardse beelden. Anders begrijpt hij het niet. De pasta moet hij eten om zich voor te bereiden op dat wat komen gaat: een loutering.

Niet voor niets heten de delen waar deze loutering in wordt beschreven ‘vagevuur’ op zijn Italiaans. Het is een verwijzing naar Dante, omdat het boek als een soort hedendaagse Dante gelezen kan worden. Het is een reis door een andere wereld. Niet een hiernamaals, maar een hiertussenmaals, omdat het om een klinisch dood ervaring gaat of om een coma, dat wordt niet helemaal duidelijk en dat moet ook niet duidelijk worden. (Ik wilde het open laten.)

De loutering leidt Spolt langs 216 vrouwen die de liefde met hem willen bedrijven, maar uiteindelijk leidt dat hem naar de belangrijkste vrouw van zijn leven. Op het moment dat hij haar ontmoet brokkelt dit onderdeel van de loutering af en komt hij in de volgende terecht. In een kleine arena moet hij zijn levensfilosofie verdedigen tegen zijn scherpste critici.

Hij heeft het sportarena-principe verkondigd: survival of the fittest en met name mensen uit minder welvarende culturen nemen hem dat kwalijk. In de discussie worden de diepere drijfveren blootgelegd van Spolt’s principe dat er op neerkomt dat je altijd moet aanvallen. Anders word je geslachtofferd. Hij heeft dat idee opgedaan in de vroegste fase van zijn leven toen zijn grootmoeder van moeders kant hem vernederde.

Wanneer hij dit ervaart slingeren zijn emoties hem de lucht in, en brokkelt de arena af en komt hij in contact met de man met het ontblote bovenlijf. Deze persoon heet Oert en is zjin alter ego. Hij is de verzameling van alle dingen die Spolt verworpen heeft, en is woedend op Spolt. Het lijkt erop dat hij wraak wil nemen, maar in het ‘Pniël’ van de afrekening komt het via een fusie (die op de oerknal is gebaseerd) tot versmelting van de twee.

Steeds blijft Spolt de dingen die hij meemaakt onzin vinden. Hij vraagt zich verschillende malen af wanneer hij nu dood gaat. Maar het verhaal loopt door. Hoe het afloopt, dat vertellen we hier niet.

Een paar karakters

In het boek komen de volgende personen voor:

a. Luna Spolt

Luna Spolt is een wetenschapper die zijn geld verdient als ‘scientertainer’; iemand die wetenschap in shows presenteert. Hij is daarbij negatief over religie en dat leidt tot de moord op hem. Omdat hij niet gelooft, ondergaat hij ‘zijn hiernamaals’ als een bijna dood ervaring: hij verwacht elk moment zijn dood. Steeds probeert hij dit in het verhaal voor ogen te houden; vooral op de momenten dat zijn ‘werkelijkheid’ teveel met hem gaat doen.

Spolt is een ‘womanizer’ en hij moet daarmee in het reine komen. Want ook al lijkt hij los van christendom en gewetenswroeging, in de diepere onbewuste laag voelt hij zich wel degelijk schuldig. Zo schept hij zijn eigen ‘vagevuur’.

Hij beweert aan één kant nergens in te geloven, maar de anderen in het verhaal herinneren hem er voortdurend aan dat hij zijn eigen illusies tegenkomt. Zijn geweten brengt hem in contact met al zijn minnaressen en als laatste ontmoet hij daar Els.

Een ander punt waar hij onbewust moeite mee heeft is zijn opvatting over hoe de wereld in elkaar zit: mensen moeten vooral het maximale voor zichzelf uit het leven halen. In een wereld waarin de sterktste heerst, moet je zorgen dat je de sterkste wordt. En mensen die zich daar tegen verzetten moeten zich niet verbazen wanneer het fout gaat met ze.

Zijn geweten laat hem hierover in conclaaf gaan met een Afrikaan, een moslim en een indiaan. Uiteindelijk beweert hij dat hij al vroeg heeft geleerd zich te verdedigen. Daar is zijn grootmoeder van moeders kant verantwoordelijk voor: ze vernederde hem toen hij jong was.

De grootste hobbel die hij over moet, is die van zijn alter ego. Hij heeft een heleboel zaken verdrongen in zijn leven. Die komen samen in een persoonlijkheid die zich Oert noemt.  Vooral hier blijkt dat de hoofdpersoon zichzelf slecht accepteert. Hij heeft een kant van zichzelf weggedaan, om als vrouwenverleider door het leven te kunnen. Dat wordt in de confrontatie met zijn alter ego recht geze.

Spolt is een man die graag zijn emoties onder controle houdt. Maar in de magisch-realistische wereld waar hij doorheen gaat lukt dat niet. Door de emoties te ondergaan, wordt hij sterker en sterker, en eindigt hij in de hof van Eden. Hij probeert voortdurend om zijn ervaringen te duiden.

Het beeld dat ontstaat is dat van een man, die door het afknijpen van een aantal emoties en de beledigingen van zijn grootmoeder gevlucht is in de wereld van de wetenschap. Daarbij helpt de filosofie van survival of the fittest hem.

De andere karakters uit het boek worden allen beschreven in hun relatie tot Spolt en zijn lotgevallen. Hun karaktertekening blijft oppervlakkig, en die keuze is bewust gemaakt, omdat het immers de ‘mind’ van Spolt is en die is op zichzelf gericht en subjectief.

b. De vader van Luna

Luna’s vader speelt de rol van gastheer bij Luna’s entree in de andere wereld. Dat doet hij samen met zijn moeder. Hij legt zijn zoon begripvol uit hoe het werkt in deze dimensie en toont hem zijn liefde. Hij laat zien hoe je kunt spelen met ruimte en tijd en hij is mild in zijn benadering.

Dat hij bij zijn moeder woont, heeft ook een oorzaak. De moederbinding van Luna’;s vader staat in contrast met de moederbinding van zijn zoon. Daar waar Luna zich losmaakte van zijn moeder, is zijn vader aan zijn moeder blijven kleven.

c. De moeder van Luna

De moeder van Luna is medeoorzaak, volgens Luna en zijn vrienden, voor zijn gevoeligheid voor vrouwen. Ze was weinig koesterend en lichamelijk, maar uit haar afscheidsrede bij zijn begrafenis blijkt dat ze haar zoon goed heeft gadegeslagen en dat ze mild naar hem kan kijken. Maar hij heeft kennelijk niet de liefde ontvangen waar hij behoefte aan had.

Het beeld ontstaat van een oude, wijze vrouw die de moed heeft om op hoge leeftijd het woord te nemen over een zoon die zijn eigen weg ging.

d. De moeder van Luna’s vader

De moeder van Luna’s vader is samen met zijn vader een gids in zijn bijna dood hiernamaals. Ze bereidt ‘voeding’ voor hem die energie geeft en is het archetype van ‘een lieve oma’. Ze is lief voor hem en verzorgt hem.

e. De moeder van Luna’s moeder

Doordat ze Luna vernederde heeft ze Luna een onveilig existentieel gevoel gegeven. De enige manier om zich veilig te voelen was om een levensfilosofie te ontwikkelen, waarin dat wat sterker is altijd wint. Hij noemt dit de sportarena-filosofie. Hij komt er op neer dat het leven een competitie is. En dat je die moet winnen. Dus moet je zorgen dat je sterk wordt. Doe je dat niet, dan is het logisch dat je wordt verslagen en moet je niet zeuren.

Zijn grootmoeder van moeders kant ontmoet hij aan het einde van een discussie, die hij gedwongen is te voeren in ‘de glazen kist’; een magisch realistisch voorwerp dat later in een wonderlamp verandert. Daar verontschuldigt zijn grootmoeder zich ook.

Achtergrond van het boek

Wetenschap en religie zijn kind en vader van een zelfde menselijke behoefte: de drang de dingen te doorgronden. In onze wereld is dat maar beperkt mogelijk. Door een wetenschapper een reis te laten maken door een hiernamaals, kon ik anders omgaan met de grote thema’s en met onze wetenschap. Je ‘hangt’ er als het ware boven, en dat perspectief vermengen met fantasie tot een nieuwe werkelijkheid was erg leuk om te doen.

Karakters in het verhaal dienen een doel: Spolt, de hoofdpersoon, zo snel mogelijk naar zijn ‘bestemming‘ brengen. Omdat het verhaal over Spolt gaat, en zijn gevoelswereld centraal staat, moesten de karakters niet al te veel uitgediept worden . Belangrijker is zijn beleving van de ‘wereld’ om hem heen, zijn ontmoeting met de dood en zijn beperkingen. Karakters zijn voor hem slechts interessant als ze zijn doelen dienen. Zo heb ik ze ook willen beschrijven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s