Het Moment (deel 2)

093-15thuLuna Spolt is een scientertainer. Hij gaat de wereld rond met zijn shows om wetenschap bij de mensen te brengen. De wetenschap als amusement, dat is Spolt op het lijf gesschreven. Maar hij is niet overal geliefd. In fundamentalistisch christelijke kringen is men klaar met de man die het geloof van velen aan het wankelen heeft gebracht. Het komt tot een eruptie. En Spolt ontmoet de gruwelijkste vorm van geweld tijdens één van zijn optredens. Wat er dan gebeurt, gaat veel wewtenschappers boven de pet. U leest het in dit internetfeuilleton ‘Het Moment’, dat wekelijks op deze weblog zal verschijnen. Dit is deel twee, dat bij wijze van uitzondering één dag na deel één verschijnt.

Ik onderdrukte een neiging om te roepen dat ik er nog was. Ik begreep dat ze me niet zouden horen, dat mijn lichaam niet langer het medium van mijn boodschappen was. Ik was er nog wel, althans: mijn geheugen was er nog, mijn vermogen om dingen te analyseren, er waren zintuiglijke waarnemingen, maar om te testen of mijn vermoedens juist waren, probeerde ik op te staan en er gebeurde niets met mijn lichaam.

Ondertussen ontdekte ik twee dagen. Als ik mijn ‘blik’ op een andere hoek van de zaal richtte, was ik daar ook ineens. Maar ik was niet alleen daar, ik was ook nog boven mijn lichaam. Ik was dus op twee plaatsen tegelijk, en besefte dat dit overeenkwam met de wetten van de kwantummechanica. Deeltjes kunnen op 2 plaatsen tegelijk zijn, had ik geleerd.

Na korte tijd ontdekte ik iets nieuws. Ik kon op 4 plaatsen tegelijk zijn, op 6, op 12. Ik weet nog dat ik bedacht dat ik dat allemaal erg logisch vond, nu het me overkwam. Zo kon ik mij boven een stoel bevinden, eronder, ernaast en op afstand ervan. Ik kon ook razendsnel van perspectief verwisselen. Het waren de meest opwindende momenten van mijn leven en ik werd er blij van.

Iets anders was dat ik in en rondom de mensen allerlei straling zag. Splinters van licht, dacht ik dichterlijk. Ook van stoelen, het podium en andere voorwerpen zag ik licht uitgaan. Ik keek mijn ogen uit, alleen waren het geen ogen waardoor ik keek.

En ondertussen ging de commotie onder mij door. Toen, van het ene op het andere moment, werd ik van die plek weggehaald. Het ging anders dan ik in de boeken over bijna dood ervaringen had gelezen. Er was een soort zuigkracht die mij dwars door het plafond heen trok. Ik vroeg me onmiddellijk van alles af.

Wie of wat trok mij daar weg? Welke wetmatigheid uit de natuur was er werkzaam?  Was het uitstluitingsprincipe van Pauli werkzaam? Pauli stelt dat identieke elektronen die te dicht bij elkaar komen elkaar afstoten. Daarom kunnen de meeste materie niet door andere materie heen. Als je twee stoelen hard naar elkaar schuift botsen ze. Ze gaan nooit door elkaar heen.

Mij overkwam dat nu wel. Ik kon zomaar door het plafond heen. Net toen ik begon te denken aan het opstandingslichaam van Jezus, een herinnering uit mijn christelijke opvoeding, besefte ik dat dit alles niet echt was. Het waren de projecties van mijn dovende brein. Er zat een kogel door mijn hoofd, er zaten er twee in mijn borst; de lamp zou zo uit gaan.

2.

Toch ging ik dwars door het plafond op reis. Ik ging in een rechte streep omhoog, al kon ik ook hier mezelf weer opdelen in verschillende gestalten. Dat kostte echter veel energie en ik vond het belangrijk om mezelf een beetje te sparen dus bleef ik op één plek.  Voordat ik er erg in had was ik bij de dampkring van de aarde. Het tempo werd van daar af enorm opgevoerd. Ik viel letterlijk door het heelal. Met de snelheid van het licht? Sneller?

Ik kon heel kort de zich van mij verwijderende zon zien en toen ging het in een enorm tempo verder. Ik verwonderde me over de tijdsduur; het duurde enorm veel langer dan de paar minuten die een bijna dood ervaring duurde. Maar dat kon ik verklaren. De tijd hier, in deze door mijn dovende brein gedroomde werkelijkheid, was volkomen verschillend van de tijd op de aarde.

Wordt vervolgd

Een gedachte over “Het Moment (deel 2)

Geef een reactie

