De voedselzandloper…a matter of time!

733785_10200326270813251_1367695316_nAls je je als voedingswetenschapper keert tegen melkproducten en graanproducten, dan heb je het in Europa en de Verenigde Staten niet gemakkelijk. De economische belangen zijn op dit gebied gigantisch. Het is dan ook niet verrassend dat de arts en voedseldeskundige Kris Verburgh half wetenschappelijk België over zich heen kreeg toen hij zijn boek ‘De voedselzandloper’ publiceerde. De ondertitel is ‘Over afvallen en langer jong blijven’.

Verburgh’s specialiteit is het verouderingsproces. Zijn boek richt zich dan ook op ziekten die dat proces versnellen. En dan kom je automatisch bij voeding. De ziekten van deze tijd hebben in zijn optiek veel met het voedingspatroon te maken. Niet alles, maar veel. En waarom zou je daar dan niet wat aan doen?

Zijn boek staat vol interessant onderzoek. En hoewel hij wel eens snel naar conclusies hopt, houdt hij zich keurig aan de wetenschappelijke mores. Wat niet heeft verhinderd, dat de (Belgische) wetenschappelijke wereld het voormalige wonderkind heeft verguisd.

Iedereen die heilige huisjes omver werpt, kan rekenen op tegenwind. En dat doet Verburgh. In zijn voedselzandloper (een alternatief voor schijven van vijf en voedingsdriehoeken) laat hij zien dat pasta, rijst en brood allemaal een ongezonde prikkel geven aan onze bloedspiegel, en hoewel hij niemand iets oplegt, voel je als lezer dat het allemaal niet handig is om die dingen op je menu te hebben.

Granen zijn relatief laat in de geschiedenis van de mens in de voeding gekomen. We hebben ze dan ook niet echt nodig; iets wat ook geldt voor rood vlees en melk  (overigens niet voor kaas). Sterker: we kunnen er ziek van worden. Je kunt beter (wal)noten eten, groenten, vis en gevogelte, zoals bijvoorbeeld de inwoners van een deel van Sardinië. Vervang de melkproducten door sojaproducten; er is geweldig veel dat van soja wordt gemaakt.

Wijn kan. 2 glazen per dag. Maar suiker, dat is het begin van alle ellende en verouderingsprocessen. Zout en cholesterol is allemaal niet dramatisch, wanneer er geen suiker bij komt, want door de suiker plakt de boel aan elkaar en wordt gezondheidsbedreigend. Wat kanker betreft, hij geeft een paar voedingstips die preventief werken. Ik zou zeggen: lees zijn boek en je bent een stuk wijzer.

Ik kan er veel mee. Ik lijd sinds een jaar of 7 aan een ongemakkelijke kwaal, die ik met medicatie goed in de hand kan houden:  hartritmestoornissen. Al heel lang ben ik op zoek naar een natuurlijke manier die me er definitief van helpt. Cardiologen helpen je daar niet mee. Die houden zich bij de bestrijding van symptomen.

Maar ik zoek verder want wat gaan de medicijnen van die mannen en vrouwen op termijn met mij doen? Dit boek helpt me geweldig. Ik let nu op suikers, en probeer me zoveel mogelijk te houden aan een menu van vlees van kippen, kalkoenen en parelhoenen en aan vis. Daarnaast veel groente, champigons en walnoten; die laatsten niet omdat ze lekker zijn, maar omdat ze zo geweldig gezond blijken.

Het gaat hierbij om gezond eten, niet om afvallen. En als geboren Bourgondiër bevalt het mij bijzonder dat er nog zoveel lekkers te eten is als je Kris Verburgh’s verhaal volgt. Ik denk dat de Voedselzandloper over een jaar of 20 een zeer vooruitstrevend boek zal worden gevonden, omdat het een wezenlijke bijdrage levert aan ziektepreventie. Het wetenschappelijk establishment dat zich tegen hem verzette, zal wel weggeschreven worden als een clubje conservatieven dat vasthield aan oude waarden, om wie weet wat voor redenen. Want daarover iets hardop zeggen, leidt maar tot rechtszaken en dergelijke. Wat zou Galileï ervan zeggen?

‘De voedselzandloper’, Kris Verburgh, uitgever Bert Bakker (2013). Overal verkrijgbaar en te bestellen voor €19,95.

3 gedachtes over “De voedselzandloper…a matter of time!

  1. Ongelezen (deze blog) beweer ik dat de wereld over lijken gaat. Oorlog, ziekte, armoede, allemaal Big Business. Sommigen worden daar blijkbaar heel rijk en gelukkig van. Helaas is religie daar 1 van. Kortom ieder voor zich en God al helemaal niet. Gelukkig ben ik Humanist.

    Gijs

Geef een reactie

