Mahler: groots en meeslepend leven

2011or-zaal2

Ik klets mijn vriendin de oren gek over de 4e en 5e van Mahler. Na de maaltijd die ik bereidde. Lamsstoofpot.  Ik had het net zo goed met haar over de 9e en de onvoltooide 10e van Mahler kunnen hebben. Om te laten voelen, heb ik het adagio van de 4e opgezet. Het zal je worst wezen. Het zegt je niets. Maar toch mis je dan wat.

Ik moet altijd aan Chaim Potok’s The Chosen denken als ik Mahler beluister. Dat is niet vreemd. Beide scheppingen (bij Mahler en Potok spreek je van scheppingen) zijn doortrokken van verdriet. Misschien moet ik zeggen: van Joods verdriet. En dan is Mahler de componist en Potok de verteller.

Het derde deel van de 4e van Mahler en het 4e deel van de 5e (het adagio) van Mahler zijn dingen die je gehoord moet hebben. En dan vergeet ik even het adagio van de 9e. Als je iets wilt voelen van groots en meeslepend leven, dan moet je verloren durven gaan in het luisteren naar dit soort adembenemende muziek.

Het gaat niet om een song, om een vorm waarbij je je snel lekker of relaxed gaat voelen. Maar moet dat altijd? Het gaat erom het leven zelf in toonladders te vangen. Om op muziek te zetten wat zich via het leven aan je openbaart. En dat doet een boek als The Chosen ook. Het zet in letters wat het leven diepgang verleent. De pijn is een deel van het behang, het bewustzijn en de vreugde zijn de andere ingrediënten.

Genieten van het leven; ja natuurlijk. Maar dat is iets meer dan met de armen omhoog beschonken door de uren gaan. Of je vol vreten aan te copieuze maaltijden. Dat is ook: luisteren naar hoe anderen op creatieve wijze hun pijn trotseerden en omzetten in iets dat je honderd jaar later met enige fascinatie nog beluistert.

Als je er nog het geduld voor hebt tenminste.

Geef een reactie

