Bergen Op Zoom heeft een schitterend carnaval!

556046_285217361606140_1666736314_nUitleggen wat carnaval is in Bergen Op Zoom, daar begin ik niet meer aan. Ik geloof dat je de vooroordelen en misverstanden de wereld toch niet uit krijgt. Ik zie het in Bergen vooral als een cultuur en traditie. Dat komt omdat het op bepaalde punten sterk afwijkt van traditioneel carnaval. Geen pakjes of hoempapa, maar allemaal hetzelfde gordijn. Het onderscheid zit hem in de hoedjes. En de carnavalsliederen zijn leuk. Elk jaar wordt er weer één gemaakt.  Voor de rest wordt het repertoire van de afgelopen decennia gespeeld door één van de bijna 100 dweilbands. Het is absoluut een smaakvol feest en zeker geen ordinaire slemppartij. Ik had een mooi moment zondagochtend toen ik door de straten van Bergen een wandeling maakte. Eiland van stilte in een zee die straks zou gaan woelen. Hier is mijn gedicht erover.

Vanochtend vroeg ging ik door de straten
van een carnavalsstad die niet wilde ontwaken
Het plein rondom de kerktoren was leeg
de café’s waren dicht en verlaten.

Straks zou uit wat nu nog zweeg
het gedruis weer opengaan
van de mensen met -volgens de gewoonte hier-
hoeden en gordijnen
Maar nu, nog even, speelde het witte winterlicht
Flirtend tussen de panden en op de pleinen
En ik schoof er in als eenling
Met mijn lange schaduw,
Net een ansicht

Geef een reactie

