Liefde was altijd al draadloos

IMAG09692013 gebruik ik Facebook voor het schrijven van gedichten. Ik ben daarmee begonnen op 1 januari en ik ga een serieuze poging doen om het het hele jaar vol te houden. Het gaat erom gedichten te schrijven die binnen 15 minuten af zijn. Dit zijn de gedichten van de afgelopen week.

1.
Vanochtend vroeg ging ik door de straten
van een carnavalsstad die niet wilde ontwaken
Het plein rondom de kerktoren was leeg
de café’s waren dicht en verlaten.

Straks zou uit wat nu nog zweeg
het gedruis weer opengaan
van de mensen met -volgens de gewoonte hier-
hoeden en gordijnen
Maar nu, nog even, speelde het witte winterlicht
Flirtend tussen de panden en op de pleinen
En ik schoof er in als eenling
Met mijn lange schaduw,
Net een ansicht

2.

Ik zie hoe dans en drank
Ons helpen door het dal
Troost in bergen op zoom
Vind je in carnaval

3.

Groningse grond beeft
Mensen zien de scheuren in de muren
Zien angst kruipen uit trillende uren
Zou het helpen als ze het zo zien
Dat het niet alleen op
Maar ook onder de aarde leeft?

4.

vroeger als je liep door een bos in het duister
hoorde je vanachter bomen en struiken
bang makend heksengefluister
en meende je mensenbloed te ruiken

nu valt de duisternis te verdragen
omdat ze met verve wordt verdreven
door de lampen van wagen na wagen

5.

Ik zie de sneeuw dooien onder naaldbomen
Halfwit land dat naar voorjaar wil glooien
Die zon de bloemen en planten
Uit de aarde laat komen
En wij vol verlangen die
Liefde naar werkelijkheid dromen

6.
Liefde was altijd al draadloos
Vrat je oor leeg

Liefde was altijd al
Muziek die stukslaat op
Je evenwichtsorgaan

De moderne techniek gaat niet
Waar liefde kan gaan
In dit gedicht
Liefde is niet alleen draadloos
Maar trekt zichzelf een baan
Sneller dan de snelheid van het licht

7.

Als het onweer doet
Alsof het einde komt
De mensen schuilen
En de natuur verstomt

Dan kijk je naar de hagelstroom
En dan slinkt je bewustzijn
Tot de grootte van een atoom
Alles lijkt groot en jij maar klein

8.

Op kamp westerbork liepen we
Gisteren in brede vlagen regen
Vergeleken met hen
Hadden wij wind mee
En zij hem zonder schuld
Steeds tegen

9.

In de regen op een laan met oude bomen
Daarbuiten langs boszomen
Zie je alles in vlakte overgaan

Het zwerk balt mokkend samen
Boven het verlaten dichtersland

Boven Drente zegt de winter amen
En spelt bescheiden bijna zwijgend
De poezie van Kopland

10.

Je zal nooit een bekende tegenkomen
Op de zandgronden van Sleen
Je bent er met de elementen
En met jezelf, dus nooit alleen

Wie één wordt met de grijze lucht
Met weglopend zand
En tijd openend land
Wil nooit meer weg
En gaat nergens meer heen

11.

Ik wentel me rond als een baby
En kraai van blijdschap euforie

Een kast vol kennis in mijn hand
Een bibliotheek vol ideeën in mijn hoofd

De trein brengt de vrijheid
Die ik mezelf heb beloofd

En zet de zaken voor mij
In het juiste verband

Ik reis van de steden die jullie kennen
Naar mijn zelfbedachte land

Waar grijze winter
Langzaam
Dooft

12.
Het land heeft een nieuwe mentale woning
Ik heb een hele ambtstermijn meegemaakt
Van een vorstin
Maar nu komt er een ander
We hebben weer een koning

Koning Willem Alexander

13.
lang was ze mijn geliefde
bracht ze rust en evenwicht
altijd als er nagedacht moest worden
bracht zij het juiste inzicht

maar het ging niet meer
we verstikten elkaar
de wereld schudde bezorgd het hoofd
we moesten uit elkaar
en oh wat mis ik haar
mijn rustgevende
opofferingsgezinde sigaar

14.
Als je iets aanraakt
Word je er door atoomkrachten
Juist van gescheiden

Dat verklaart waarom
Mensen naar anderen verlangen
En ze nooit echt bereiken

15.
De zon blinkt als goud
Door winterochtendnevel
Tussen de sneeuwgrond
En de opengevroren hemel
Vlagen de sluiers
Als waren ze ijskoud

En weet je alweer
Waarom je zo van leven houdt?

Geef een reactie

