Poëzie op Facebook

IMAG0841Op dit moment plaats ik dagelijks een gedicht op facebook. Dat doe ik vanaf 1 januari. Voorwaarde is dat ik het gedicht binnen 15 minuten schrijf. En het moet in 1x goed zijn. Het wordt dus niet herschreven. De eerste twee weken van 2013 publiceerde ik al. Nu zijn de laatste weken aan de beurt. De sneeuw had een dominante plaats. Bijna is ze verdreven. Morgen zet de dooi in, en als ik nu naar buiten kijk zie ik de sneeuw gestaag vallen. Jammer, de winter vertrekt weer.

14 januari 2013
Niemand weet waarom
Je gaat zoals miljoenen gingen
En toch opvalt in de massa
En
Ook ik begrijp niet
Hoe jij iets hemels maakt
Van alledaagse handelingen
Zoals
Het afrekenen van schoenen
Bij een kassa

15 januari 2013
Terwijl de nacht nog donker probeert te zijn
Licht de aarde op door witte gronden
Sneeuw valt vredig over straat en plein
Waar stilte opeens met alles is verbonden

16 januari 2013
Ik reis al uren van Alphen naar Rijssen
De wissels en seinen willen niet
Dus omweg op omweg voert mij thans
Per trein door een natuurgebied.
Op op tijd komen
Bij de opdrachtgever
Is bijzonder weinig kans.

17 januari 2013
Ik zag gijs en dat is altijd bijzonder

Gijs moet wonen waar hij wil
Niet zijn hart aan vreemde terrassen verbinden
Sowieso blijven zoeken, niet vinden,
Want waar hij zich bindt staat hij stil

De kwelling van de dichter
Is de tol die hij betaalt
Voor zijn pad dat alleen gaat

Je verlangt de omhelzing
Maar de liefde pleegt
In poëtische vergezichten
Een knechtend verraad
Dus Gijs, ga zoals de wind gaat

18 januari 2013
Zaterdagochtend, koffie in bed.
Met een boek in de hand
Het werk uitgezet.

Met een ochtendgezicht
Kijk je naar de rechterkant
Waar je geliefde ook koffie drinkt

Op een warme manier
Onthecht aan arbeid en plicht
Voel je hoe heilig moeten
In de vergetelheid zinkt

19 januari 2013
Wreed om in de winterkou
Met een schrale oosterwind
Waarin de temperatuur voor het gevoel
Nog verder zinkt

Wilgen te knotten en
Van hun takken te beroven
En daarmee hun grandeur te doven

De drager van hun loof
Die hun naaktheid schminkt

20 januari 2013
Anna Achmatova, de grote dichteres,
Lees ik net op internet
Ontmoette in Parijs
de schilder Modigliani
Op haar huwelijksreis

Een jaar later lagen ze in bed

Aantrekkingskracht tussen grote geesten
Stelt een hoge eis aan
de gewoontes die het leven
In elkaar heeft gezet

Maar de liefde gaat ook daar
Gewoon als bij de beesten

21 januari 2013
Uiteindelijk zal deze dichter
Zich de rol aanmeten die hem
1000 eeuwen terugwerpt
in zijn creatie

Maar nu is hij nog even
De business man
Die eet in dure restaurants
En kostuums draagt
Want, ja, zijn reputatie…

22 januari
Wakker geworden in de nacht
Wakker alsof het 8 uur is.
Als de geest al vol vuur is
Alsof de slaap is volbracht

Niettemin bijna half 4
Ik wil nog wat dromen
Anders zal de slaap morgen
Mijn plezier gaan afromen

23 januari 2013
ik ga door de sneeuw
de kou omvaamt me als een vriend
ik voel me een rus in de 19e eeuw
en vraag me verwonderd af
waaraan ik zulk geluk heb verdiend

24 januari 2013
Waarmee haal je krantenkoppen?
Door met zijn achten
Meesters te worden
In het scheppen van verdriet.
Door te verkrachten
Of iemand in elkaar te schoppen.
En omdat je blank bent kan het
Want Wilders hoor je niet.

25 januari 2013
De zon blinkt als goud
Door winterochtendnevel
Tussen de sneeuwgrond
En de opengevroren hemel
Vlagen de sluiers
Als waren ze ijskoud

26 januari 2013
Als sacrale sneeuw is ons leven
het houdt stand zolang het vriest
maar dan komt de liederlijke regen
waardoor het het van de dooi verliest

Geef een reactie

