Facebookpoëzie

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFacebook ligt regelmatig onder vuur. Mensen vinden het een schijnwereld. Iedereen doet zich daar mooi voor, zeggen de critici. En je vrienden daar, dat zijn geen echte vrienden. Nee, dan hebben de critici het beter voor elkaar. Die hebben echte vrienden. Drie, niet veel meer. Dat is een principiële keuze. En zij zijn authenthiek, doen zich nergens mooier voor dan dat ze zijn. Veel interessanter ook dan al die Facebookmensen. Ach ja. Het is net zoiets als je opwinden over het feit dat ze geen groenten verkopen in een snackbar. Facebook is een bepaald metier, heeft als sociaal medium een bepaalde functie, en binnen die functie zijn er erg aardige dingen te doen. Zoals regelmatig een aardig kort gedichtje te schrijven. Zonder veel pretenties. Gewoon omdat je het kwijt wil op een medium dat minder formeel is. Hier mijn gedichtjes van de laatste week. Het komende jaar zal ik er weer de nodige publiceren.

1 januari

het jaar ligt nieuw te glanzen
als een hoopgevend vergezicht
van het oude jaar rest nog slechts
afgestoken vuurwerk en afval
alle andere ballast kan worden weggedicht

 

3 januari

Het is geen tijd
Om ergens bij stil te staan
Overal ligt verantwoordelijkheid
Overal wordt doorvertaald
Naar een snel geformuleerd doel

Maar ik weet iets beters:
Val in volledige ontspanning

terug in je stoel

 

5 januari

Boven mij ademt mijn vriend de nacht
Hij herhaalt wat dingen
Die de dag me bracht
En omhelst me, koestert,
Streelt en lacht

 

6 januari

Ik denk aan mijn vader
Aan zijn stem en aan hoe hij bewoog
In 2007, na 75 jaar hier op aarde,
Verdween hij tot voorbij de regenboog

Toch hoor ik hem elke dag nog spreken
En kijken naar hoe mijn wegen gaan
En als ik dan een deur hoor dichtslaan
Voelt dat altijd als een teken

 

 

 

 

7 januari ’13

filemeldingen alom
de eerste maandag van het jaar
de grijze ochtend gaat gekromd
onder dat wat werkdrift baart

ik wil weer denken aan de zon
aan lente met zijn blad in knop
aan waar de vrijheid heersen kon

met een grijns van oor tot oor
zet ik snel het moeten stop

en doe de dingen zonder druk

ook al schreeuwen ze in koor

 

zet ik snel het moeten stop
en doe de dingen zonder druk
ook al schreeuwen ze in koor

 

Geef een reactie

