Iets over Dublin: ‘Ze hebben verhalen verborgen in de huizen van Parnell’

Vorig weekend was ik in Dublin. Ik denk er met plezier aan terug. De oude kroegen, de musea met James Joyce en Francis Bacon, de brouwerij van Guiness, de distilleerderij van Jameson, alles was even sfeervol in deze stad die als een zwaard wordt doorkliefd door de rivier de Liffey. If that was the river, this is the sea, zingen de Waterboys, en wie op één van de bruggen boven de Liffey staat begrijpt waarom. Een paar poëtische impressies. Wat minder vrolijk van toon, maar dat paste bij de late oktoberdonkerte. Ik voelde me ondertussen erg plezierig.

‘Dit Dublin is een rover. Ik ontken iedere deur in de huizen. Mijn lichaam weigert de stews en het bier te verdragen. Ik ontken de stad die voor mij een herinnering is zonder dat ik hem ooit zag. Ik zoek naar Byron’s publichouse en Clantorf Chapel, die James Joyce in me grondvestte. Ik heb zijn zinnen tot een pelgrimsstad gelezen. Een hele stad in mij, met pleinen, straten, kerken en colleges.

 

 

Die stad heet Dublin en past niet in de stad waar ik nu loop en die Dublin pretendeert te zijn. Deze stad heet O’dit en O’dat. Ze heeft de naam Dublin gestolen van mijn herinnering. En het oneerlijke is, het is er nog leuk ook.‘

 

 

‘Ze hebben verhalen verborgen in de huizen van Parnell. Levens van schrijvers en schilders liggen er opgeslagen in zalen en kamers, en zelfs hun zalen en kamers zijn er opgeslagen. Foto’s en verf en letters bedekken de tijd dat een woord nog een punt was, waar mensen naar kijken. De smog kotsende auto’s die als schadelijke insekten het verleden opschrokken slaan de straten met hun gif. Maar de deuren sluiten de pakhuizen van de kunst af. Zo raken de zalen en kamers van de schilders en schrijvers niet vervuild.’

 

Een gedachte over “Iets over Dublin: ‘Ze hebben verhalen verborgen in de huizen van Parnell’

Geef een reactie

