Nieuwe herfst platen: Amy Mac Donald, Alanis Morissette en Elbow

Iemand vroeg me of ik wel eens over muziek, kunst of literatuur schreef die me niet boeit. Nee, dat doe ik niet. Ik vind het zonde om tijd te investeren in kritisch gezeur over bijvoorbeeld al dat, zogenaamd objectieve recensies schrijven over mensen die mijn smaak niet zijn. Liever concentreer ik me op dingen die me inspireren.

Alanis Morissette, Amy Mac Donald en Elbow. Eigenlijk verrasten alle drie de platen me nogal. Alanis vond ik een beetje afgegleden. Ze was in muzikaal opzicht een beetje een vadsige vedette geworden. De melodieën werden uitgemolken als een bejaarde koe, en haar stem begon steeds temeriger te klinken.

Maar dat is voorbij. Ze is teruggekeerd naar wie ze was en er is dan ook wel wat verwantschap met haar eerste albums. Met name het tweede album, Supposed former infatuated junkie. Op dat album was ze flink aan het experimenteren, dat doet ze nu opnieuw. Ze is wel gerijpter en niet alles is nieuw meer, maar Havoc and bright lights is een verrassend mooie plaat.

Life in a beautiful light is het laatste product van Schotse Amy. (Amy Mac Donald voor hen die niet weten wie ze is). Deze dansbare sing a song writer maakt albums, die allemaal een beetje op elkaar lijken, maar toch genoeg van elkaar verschillen om interessant te blijven. Je ziet minimale evolutie op haar platen, en dat zit hem dan vooral in de orkestratie van de nummers.

Amy Mac Donald is het type musicus dat als een boerin haar sporen in het land trekt. Ze heeft niet steeds een nieuwe tractor nodig om haar werk goed te kunnen doen. Ze heeft een duidelijk herkenbaar handschrift, en een prachtige stem.

Als je Amy zat wordt, kan je altijd nog naar Elbow. Elbow was altijd al een vooruitstrevende band, met een zeer eigentijds geluid, dat in de seventies niet zou hebben misstaan in het landschap van naar symfonische rock trekkende muziek. Voor mensen die steeds op zoek zijn naar iets nieuws zal Elbow minder te bieden hebben, dan voor de luisteraar die het lekker vindt om  meegenomen te worden in de persoonlijke zoektocht van deze band.

Elbow lijkt minder op zoek te gaan naar het experiment dan dat het door het experiment wordt overvallen. Ook op Dead in the boot. Een luisterplaat, waar je gewoon lekker voor moet gaan zitten op steeds langer wordende avonden. Buiten regent het en jaagt de storm over het land; binnen brengt Elbow de rust die het leven zo prettig kan maken.

Een gedachte over “Nieuwe herfst platen: Amy Mac Donald, Alanis Morissette en Elbow

  1. Pingback: Alleen Maar ‘Middelmatigheid’, is dat erg? - Jonge Bazen

Geef een reactie

