Spiritueel? Gewoon voor uitkomen. Waarom niet?

Het blijft intrigerend. Ik blijf maar mensen tegenkomen in het bedrijfsleven die hun spiritualiteit voor de buitenwereld verborgen houden. En eerlijk gezegd, ik heb opgemerkt dat ik het zelf ook doe. Lees de vele berichten maar eens die ik schreef in de afgelopen jaren. De enige sporen van spiritualiteit die ik zelf terugvind, is mijn verweer tegen de al te grote stelligheid die topwetenschappers aan de dag leggen, wanneer zij zeggen dat er geen god bestaat.

Nu is ‘god’ ook een beladen begrip geworden, dat door mensen te pas en te onpas uit de kast wordt getrokken. De meeste religies die naar een god of iets dergelijks verwijzen, geven aan dat geen mens hem ooit gezien heeft. Daar komt nog bij dat veel mensen in onze cultuur over god of kosmos hebben gehoord via het christendom.

Waarom zijn mensen dan toch gaan ‘geloven’ in god of opperwezens uit een andere dimensie? De niet-spirituelen onder ons zijn daar gauw mee klaar, en al weer vrij stellig. Godsbeelden komen voort uit mislukte oogsten, uit angst voor natuurrampen, het is de mens die god schept en niet omgekeerd.

Dit is mij iets te stellig. Je zou ook kunnen veronderstellen dat ‘ongeloof’ uit angst voortkomt. Mijn vader geloofde bijvoorbeeld nergens in, maar hij vond geesten ook erg eng. Ook hield hij niet van de strafgedachten die samenhingen met het leven na de dood. Daar was hij ook bang voor. Het gaf hem een gevoel van veiligheid als er geen geesteswereld was.

Ik ken meer van zulke mensen. Zij hebben de neiging om spiritualiteit als een vorm van naïviteit te zien. Mensen die bezig zijn met spiritualiteit worden gezien als mensen die wat minder intelligent zijn. Ze hebben geesten nodig om zich goed te kunnen voelen.

Ik zeg niet dat het niet voorkomt, en ik heb zelf ook een tijd uit angst ‘geloofd’. Zo tot een jaar of 20 geleden. Toen werd ik scepticus. En geloofde eigenlijk niets meer. 10 jaar later begon ik –zonder angst-  allerlei dingen te ‘zien’ en te ‘ervaren’. Wonderlijke dingen, die iets te vaak voorkwamen om toeval te zijn.

Spiritualiteit kreeg weer een plaats in mijn leven. En ze inspireerde me buitengewoon. Ik sprak er niet meer over, maar hield het voor mezelf. Ik had en heb geen bekeringsdrift, en vond het niet nodig om anderen er mee ‘lastig te vallen’. Ook maakte het mij eerder stil dan spraakzaam, terwijl ik van nature nogal een prater ben.

Ik zit me nu af te vragen of dat de reden is waarom mensen er niet vaak over praten. Of zijn ze bang dat hun carriere er ‘aan gaat’? Dat laatste komt zeker voor. We leven in een sceptische, vaak cynische samenleving. Er is sprake van ideeënstrijd. En wie voor zijn spiritualiteit uitkomt, wordt al snel als een zwever gezien.

In spirituele kringen zie je dezelfde houding ten opzichte van wetenschappers. Die worden gezien als kille rationalisten, die overal bewijs voor moeten vinden. Ik probeer ze te verenigen. Ik geniet van mijn spiritualiteit, zoals ik geniet van wetenschap. Maar ik ga geen fratsen uithalen om mijn spirituele ervaringen te bewijzen. Ze zijn wat ze zijn, en hebben mij het inzicht gegeven dat er meer is dan de materie en meer is dan dit universum.

En met veel plezier lees ik dan de boeken van atheïstische wetenschappers, die in hun zoektochten zoveel prachtige dingen hebben gevonden en beschreven. En dan bedank ik vervolgens weer de maker of makers van al deze dingen, de eerste beweger(s), de energieën die het leven in werking hebben gezet.  De creatieve energieën die ook werken in andere zaken van het dagelijkse leven, en die mij tot een gepassioneerd mens maken. Al zullen wetenschappers dat zien als onderdelen van mijn persoonlijkheid. Prima.

Een gedachte over “Spiritueel? Gewoon voor uitkomen. Waarom niet?

  1. Pingback: Kan jij iets met je spiritualiteit op je werkplek? (Workshop) - Jonge Bazen

Geef een reactie

