Spiritualiteit en recent hersenonderzoek

In deze reader moet ik nog een enkel woord kwijt over een item dat door veel neurowetenschappers niet meer serieus wordt genomen. Het is het spirituele idee van een ‘ziel’, een ‘andere wereld’, een ‘collectief onderbewustzijn’, ‘magie’ en alle andere woorden die je wilt gebruiken voor de invloed van een voor ons niet waarneembare wereld. Dat wij een heleboel dingen die bestaan niet waarnemen, hoeft ons niet te verbazen. Onze meetapparatuur is beperkt, de kwaliteit van onze waarnemingen eveneens. Toch praten veel wetenschappers er vol overtuigingskracht over dat zo’n ‘andere wereld’ niet bestaat. Uiteraard geloven ze dan ook niet in een ziel of in een god. Zaken als telepathie of een hiernamaals zijn constructen van het brein, in hun ogen; ze zijn er niet en nooit geweest.

Ze vegen dus alle spirituele invalshoeken van tafel; louter en alleen omdat wij ze niet waarnemen met onze zintuigen en onze technische apparatuur. Sommigen hebben zelfs de aanval geopend op spiritueel denken en voelen. Ze vinden het gevaarlijk, en grijpen dan naar voorbeelden waarin dingen mis zijn gegaan. Jomanda bijvoorbeeld. De ontmaskering van een enkele spirituele bedrieger leidt tot drastische conclusies over de betrouwbaarheid van spiritualiteit.

Zelf maakt de reguliere medische wetenschap echter ook nogal eens fouten die een fatale afloop hebben. Dan heten de fouten (terecht) menselijke fouten, maar als je ze in dat geval zo noemt, moet je ze ook zo noemen in spirituele gevallen. De hand in eigen boezem steken is zeker geen overbodige luxe voor de wetenschap. De geschiedenis zit vol met smetten en smetjes. Er zijn voorbeelden van wreedheden, verketteringen, ontdekkingen zijn soms onterecht toegeschreven aan mensen en niet aan de mensen die de eer verdienden en zo zijn er nog wel wat zaken te noemen.

Begrijp me goed, ik hou van goede wetenschap. Ik hou er niet van als spiritueel georiënteerde wetenschappers onzorgvuldig omgaan met feiten en verbanden tussen feiten. Als je bewijzen levert, dan moeten dat ook harde bewijzen zijn. Het is terecht als wetenschappers daar kritische noten bij plaatsen.

Maar het blijft van belang om je dan ook wetenschappelijk op te stellen als het om eventuele ‘andere dimensies’ gaat, of over een ‘ziel’. Het idee van een ziel veronderstelt dat er iets is dat niet uit ons brein voortkomt (zoals veel neurowetenschappers aannemen) maar ons brein benut, en dit alleen optimaal kan doen als het brein goed functioneert. Het is zoiets als het bespelen van een instrument. Als er geen snaren op een gitaar zitten, komt er geen muziek uit. Zo is het ook met een ziek brein.

Ik ben mijn persoonlijke geloof in een andere wereld niet kwijtgeraakt tijdens mijn breinstudies, en ik ervaar dat persoonlijke geloof ook niet als strijdig met recent onderzoek naar het brein. Ik stelde tijdens mijn studie vast dat veel conclusies veel te stellig waren, zowel in het spirituele als in het wetenschappelijke ‘kamp’. Het geloof dat er een andere wereld bestaat is net zo goed een aanname als het geloof dat er geen andere wereld bestaat.

Dat dat geloof persoonlijk is, geef ik onmiddellijk toe. Er zijn volgens mij heel veel dingen die we niet waarnemen en die toch bestaan. En daar zullen dingen bij zijn die we misschien wel nooit kunnen waarnemen.

Ik kan heel goed leven met mensen die het totaal anders zien; die aannemen dat mijn geloof onzin is. Dat recht hebben mensen, maar voor nu geldt vooral dat wetenschap geen aanleiding geeft tot ontkenning van een andere wereld. Wetenschappers doen daar veel uitspraken over, maar die drijven meer op beliefs dan op gedegen wetenschappelijk onderzoek.

U kunt dus rustig spiritualiteit bedrijven of in een hiernamaals geloven, als u dat wilt. Hoe stellig sommige wetenschappers ons er ook vanaf proberen te praten. Maar daar ligt hun deskundigheid niet. Die zit op de rijkdom aan gegevens die ze ons overleveren.

Geef een reactie

