Gedonder door sociale media en communicatieapparatuur? Graag wat adviezen…

Mag er een code komen voor sociale media? Tjongejonge, wat liggen de normen daarover verschillend. De een vindt het geweldig als je hem op de hoogte houdt van je ontwikkelingen,  de ander vindt het daarentegen vreselijk. Tijd om de zaak maar eens aan te zwengelen op deze blog. Het is een vraag om hulp van mijn kant, dus ik zou het fijn vinden als je tips geeft aan het einde van het artikel.

Afgelopen vrijdag sprak ik met een vriendin over sociale media en mijn internetgedrag. Als ondernemer en schrijver moet ik voor mijn dagelijks brood in the picture blijven. Dus mail ik over artikelen en producten regelmatig aan mijn relaties; de laatste tijd wat meer vanwege mijn nieuwe boek. Daar zitten zowel zakenrelaties als vrienden tussen. Mijn eigen vriendin heeft ook al eens gewezen op de risico’s daarvan.

‘Die algemene mails kunnen mensen gaan tegenstaan’ zegt zij dan. Die vriendin waar ik afgelopen vrijdag mee sprak, had dat ook. Ze vond bovendien dat ‘de mailende Bert’ veel minder warm was dan ‘de echte Bert’. ‘Het lijkt op internet alsof je iemand bent die zich heel erg profileert, iemand met een groot ego.’ Dat schijnt in de werkelijkheid gelukkig mee te vallen, maar ik straal het kennelijk toch uit.

Ik maakte het wel vaker mee dat mensen vonden dat ik mezelf door beeldvorming via de sociale media tekort deed. Na een artikel over Afrikaanse ondernemers meldde een goede vriend dat zijn omgeving vond dat het teveel over mij ging, en te weinig over de Afrikaanse ondernemers. Hij vond dat jammer omdat hij wist dat ik ‘ondanks de aanwezigheid van een gezond ego, niet leed aan narcisme’.

En ik heb al eens een aantal mensen boos gemaakt een paar jaar geleden door ze iets te vaak te sms-en. Ik had toen een boekje uitgebracht en dat leverde nogal wat aandacht op in de pers. Ik dacht: ‘Dat vinden mijn kennissen en vrienden vast leuk voor mij, dus ik zal ze op de hoogte houden van de persaandacht.’ Maar een deel van de mensen zat er zo niet in. Die hadden zoiets van ‘Daar heb je hem weer met zijn mails’.

Hetzelfde zou weer kunnen gelden voor dit artikel. In feite wil je iets ingewikkelds aan de orde stellen over sociale media, zodat anderen er ook wat aan hebben. Ik schrijf dan over mijn eigen situatie, in de hoop dat anderen zich erin herkennen. Echt aardig bedoeld, ik meen het. Maar door de manier van opschrijven kan iemand gemakkelijk denken: kijk, hij heeft het de hele tijd over zichzelf, en tussen de regels door schept hij nog op ook. Bah!

Lastig. Niet voor mensen met vaste banen in grote organisaties, die niet afhankelijk zijn van opdrachtgevers. Elke maand wordt netjes het salaris gestort, en wat zou je je verder druk maken over sociale media? Die zijn er voor de fun, niet voor de business. Maar voor ondernemers is het een ander verhaal. Die zijn veel afhankelijker van sociale media in deze tijden.

Waar ligt de grens: waar wordt ‘jezelf promoten’ storend? En voor wie? Wie de marketeers erop na slaat, leest dat in de moderne verkoop gaat om ‘jezelf onderscheiden’. Dat is net iets te weinig volledig: het gaat erom jezelf ‘aantrekkelijk te onderscheiden’. Wie deze week Studio Job bekeek op DWDD heeft gezien dat ‘jezelf onderscheiden’ onbedoeld heel verkeerd kan uitpakken. Je wilt een discussie losmaken, maar je wordt ineens geassocieerd met ‘foute kunst’.

Door ‘fout’ te zijn, vernietig je de ‘gunfactor’. Dat is dat mensen je een opdracht gunnen. Die gunfactor is van groot belang in business. Je haalt zonder het gunnen geen opdrachten binnen. (Mits je professionaliteit buiten de discussie staat, maar dat is voor mij nu even een vanzelfsprekendheid.)

Wat voor mails, nieuwsbrieven en dergelijke geldt, geldt ook voor websites en zelfs filmpjes die je maakt om je product te promoten. Ik liet een mooi filmpje maken over mijn product (http://www.youtube.com/watch?v=bDo9bvhlma4), omdat ik dacht dat klanten dat makkelijker zouden bekijken dan een website. In zo’n filmpje is het belangrijk dat je je zelfverzekerdheid uitstraalt. Maar ook dat laat zich verkeerd uitleggen: nou, nou, wat een zelfvoldaanheid, kan er gedacht worden. En weg is de gunfactor.

Met andere woorden: het is moeilijk om jezelf via de sociale media op de juiste manier neer te zetten. Het is sowieso ingewikkeld om jezelf goed neer te zetten op internet. En het niet doen is geen optie. In mijn geval is het gevaar aanwezig dat je onpersoonlijker en egocentrischer overkomt dan je wilt. Weet jij hoe jij precies overkomt aan de andere kant? Nee, en dat is precies het ingewikkelde van sociale media-aandacht.

De intenties zijn niet verkeerd. Je wilt graag vrienden, en organisaties en medewerker helpen, omdat je weet dat je dat kan bijvoorbeeld. Je moet daar een boterham mee verdienen. Vandaar dat je af en toe mails stuurt die volkomen verkeerd kunnen worden uitgelegd. Al met al is dat natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Wat ik niet ben is een selfkicker, dus zo moet je ook niet willen overkomen.

Ik ben dus op zoek naar tips van mijn lezers. Ik wil graag 2 of 3 adviezen op de vraag: hoe kan je je het beste profileren, zonder dat je ergernis opwekt?

2 gedachtes over “Gedonder door sociale media en communicatieapparatuur? Graag wat adviezen…

  1. Tip 1: Gebruik de social media platforms waarvoor ze bedoeld zijn: LinkedIn voor zakelijk gebruik en Facebook voor prive gebruik en kpppel de applicaties niet aan elkaar (zodat alles dat je op LinkedIn post niet ook automatisch op je facebook komt te staan)
    Tip 2: Als je je alleen wilt beperken tot facebook maak dan gebruik van lists.

Geef een reactie

