Oorlog komt door religie. O ja?

Oorlog komt door religie, zei een serveerster uit Utrecht onlangs. Waar de naam van god valt, trekken mensen de wapens, vulde een klant aan. Welnee, zei een derde. Oorlog heeft niets met religie te maken. Oorlog heeft met politiek en macht te maken. En machtswellustelingen spannen god voor hun karretje. Iemand gaf een rondje en we hebben er samen hartelijk om gelachen, maar toch leuk om er even bij stil te staan.

Ik ken het idee al lang dat godsdienst oorlog veroorzaakt. Dat mensen die conclusie trekken is niet zo vreemd. Fanatiekelingen en extremisten komen veelal uit de religieuze hoek. En die laten regelmatig vanzich horen. Bijvoorbeeld door bomaanslagen.

Maar een paar dingen moeten opgemerkt worden. De religies zelf kennen talloze aanhangers die vrede en liefde prediken, en ook in de praktijk brengen. In de oorlog zijn er in ons land bijvoorbeeld heel wat gereformeerde en katholieke mensen geweest, die joden hebben laten onderduiken. Soms met gevaar voor eigen leven. Religie leidt kennelijk niet altijd tot moord
en doodslag.

Er is nog een bezwaar tegen de stelling dat oorlog door religie komt. Oorlog is namelijk niet voorbehouden aan religie. In de
voormalige Sovjet Unie heeft politiek links bewezen dat het tot massamoord in staat is; in nazi-Duitsland dat rechts het ook kan zijn. Wat mensen dan vaak zeggen is: dat is niet links, of dat is niet rechts. Dat heeft niets met die ideologieën te maken. Maar dat geldt ook voor religie.

Het is niet de religie die voor oorlog verantwoordelijk is, maar de neiging van de ene mens om de andere te overheersen. Zodra mensen de tuin van hun buren willen inpikken, zodra mensen de ander geen levensruimte gunnen. En ik schoot in de lach, omdat mensen geen argument onbenut laten om religie in een kwaad daglicht te stellen. Maar de argumenten zijn niet altijd
even goed doordacht.

Een gedachte over “Oorlog komt door religie. O ja?

  1. Hoe je het ook noemt,religie,politiek etc het is allemaal stammendenken.Waar een ik is,is ook een jij die niet ik is.Die afgescheidenheid zit diep in de mens.Mijn wijk,mijn voetbalclub,mijn regio,mijn land,mijn geloof,mijn overtuiging.Tast men dat aan dan is oorlog dichtbij.

Geef een reactie

