‘The conviction’ ontroert ondanks sentimentele soundtrack (en nieuws over Coldplay!)

Ben ik een filmliefhebber? Ja. Maar ik onthoud altijd  zo slecht wie waar in heeft gespeeld en de titels van films sla ik nauwelijks op,  daar waar boektitels zich na één keer diep in mijn geheugen griffen. Ik kijk eigenlijk vaak films. Een keer of vijf per week zie ik een recente rolprent  (oud woord voor film) en daartussendoor bekijk ik ook nog wat oude ‘zooi’.  Bergman, Fellini, Pasolini, dat soort werk.

Vandaag werd ik sterk ontroerd door de film Conviction. Het verhaal is simpel. Iemand  wordt tot moord veroordeeld, zijn zus gelooft het niet en gaat tot het gaatje  om achter de waarheid te komen. Wat die waarheid is ga ik niet onthullen, want  ik ga je natuurlijk vertellen dat je deze film moet gaan bekijken. Als je
benieuwd bent naar de combinatie van spanning en ingetogen filmen, dan mag je  deze film niet overslaan.

Hillary Swank en Sam Rockwell overtreffen  zichzelf in rollen die niet eenvoudig zijn om neer te zetten. Acteurs hebben  het vaak over ‘klein spelen’. Nou, dat wordt in deze film prachtig gedaan. Emotie wordt krachtiger als het niet al te ongeremd op het doek komt. Ik schiet  niet vaak vol van een film maar vanmiddag bleef het aan de gang.

Ik zal er niet teveel over vertellen. Alleen dat  je de film Conviction moet zien. Het  verhaal is vaak verteld en toch niet voorspelbaar. Het zal je beslist  meevoeren. Jammer alleen van de muziek, die echt teveel zweemt naar de
soundtrack van The Piano van Michael  Nyman. Het aangrijpende spel van Swank en Rockwell verdient minder sentimentele  muziek.

(Oh ja, en op zo’n zondagmiddag kom je erachter dat het nieuwe album ‘Mylo Xyloto’ van Coldplay op 21 oktober verschijnt en dat je hier al  een single tegenkomt van ze: http://www.youtube.com/watch?v=fyMhvkC3A84&ob=av2e)

Geef een reactie

