Oorlog regeert omdat er dood is

John F Kennedy was een groot president. Hij hield het met Monroe. En hij durfde stevige besluiten te nemen. Het was een man met een eigen kleur. En dat vindt niet iedereen leuk, mensen met een eigen kleur. De rouwstoet op de zwart-witte beeldbuis is één van mijn vroegste herinneringen. Ik was 3. Mensen zeggen dat je dat dan niet kan herinneren. Nee nee. In ‘Het land Guernica’ beschreef ik de moord op hem vanuit twee perspectieven. Het zijne en dat van zijn vrouw.

John FK

Over de randen van de tijd kijk ik terug. Ze sloeg haar armen om me heen, daar in Dallas. Ik voelde het leven uitme verdwijnen. Ik droeg de wereld tot dat schot, tot die schoten kwamen. Het is een kleine handeling met een klein lichaamsdeel om iets dat groot is te vernietigen. Tegen kale vernietiging is geen ideaal, geen intentie bestand. Oorlog regeert omdat er dood is.

Jackie O:

Als een machtig man in je armen sterft, als de dood met een doffe knal het hart uit je rooft, wat zijn dan nog wereldsteden, modebladen, dure auto’s? Een geliefde is een geur die je bevalt, een stem die je koestert, een lichaam dat je bedekt, een adem die je met de aarde verbindt. Mijn man is als een rib uit me genomen. Mijn man is een hart dat uit me is gerukt. Wat is dan nog rijkdom? Leven? Wat is dan nog mode icoon zijn op de front page van Vogue?

(In de bundel ‘Het land Guernica’ wordt aan elk paar gedichten een nummer gekoppeld. In dit geval ‘Bullet in the head’ van Rage against the machine)

Geef een reactie

