Een weekend waar je energie van krijgt

De beurzen zijn in mineur, de begroting is uitgelekt (misschien wel expres) en de media doen mee met de paniek. Ik heb er al een poosje mijn buik van vol. Ik weet dat de economie raakt aan ieders persoonlijke situatie maar we hebben het in Nederland voorlopig meer dan goed.  Laten we het zo houden, denk ik dan. En laten we blijven zoeken naar dingen die ons energie geven.

Ik had weer zo’n weekend waar ik energie van kreeg. Vrijdagavond twee films gekeken. ‘Stone’ met de Niro en ‘Black butterflies’ over de Zuidafrikaanse dichteres Ingrid Jonker. Zaterdagochtend op JongeBazen een stuk geschreven over mijn examenvrees en de gevolgen daarvan op mijn leven, en ’s middags in Rotterdam op zoek naar nieuwe gordijnen met mijn vriendin.

Zondag zouden we naar de rommelmarkt in Kalmthout en daarom sliepen we bij de ouders van mijn vriendin in Bergen Op Zoom. Een stad die u zonder meer moet eens moet gaan bekijken. Dit weekend stapelden ze daar weer activiteit op activiteit. Er was een dweilbandfestival, een bierproeverij en een solexrace. Het is daar constant raak met weekendactiviteiten.

In de auto van Rotterdam naar Bergen Op Zoom las ik mijn vriendin de krant voor. Vooral de column van Youp van ’t Hek over Roos Vonk en ene meneer Stapel maakte ons aan het lachen. Die twee hebben gerommeld met onderzoeksgegevens. En maar rondgaan door Nederland met allerlei stellingen over vleeseters. Je eigen mening presenteren als bewezen feiten, dat kan niet vond Youp. En ik vind het ook. Het geeft aan wat voor soort mensen het zijn.

Een goede vriend had Roos Vonk wel eens gezien. Een aardig mens, vond hij. Ik vind dat ze daar niet mee mag wegkomen. Dat vervalsen van wetenschappelijke resultaten, dat zegt iets over je. En met aardige mensen kan je de gracht dempen.  Die Roos Vonk wordt nogal eens geciteerd in mijn vakgebied. Maar hoe geloofwaardig is zo iemand nog na zo’n akkefietje? Het gaat hier om betrouwbaarheid en aardig of niet, daar is wat mis mee. Roos moet dus maar iets anders gaan doen.

Nee, dan kan je beter naar de wereld van de ingenieurs zappen. Mijn partner is werktuigbouwkundige en daarom heb ik het genoegen een beetje bij te kunnen blijven in de wereld van de ingenieurs. En die zijn bezig met grappige dingen. Zo lazen ze bij hun hofvereniging Kivi Niria een alternatieve troonrede voor. Ze willen zich maatschappelijk meer gaan profileren.

Ze vinden zichzelf (en daarin hebben ze gelijk) onmisbaar bij wereldproblemen als voedseltekorten en milieuvraagstukken. In die wereld van zogenaamde vakidioten zijn ze al jaren bezig met milieuvriendelijke technieken te ontwikkelen. Denk aan voertuigen met schone brandstof en aan technieken om mensen meer eten te geven.

Nederland moet zijn ingenieurs omarmen en ze benutten voor de lange termijn, want op het gebied van duurzaamheid zijn we in Europa een van de slechtste jongetjes van de klas. Het heeft allemaal te maken met de houding die we hier steeds vaker zien: milieu is van links en links is fout. Links is lui en maakt het geld op. Ze zijn zweverig en hangen op geitenwollen sokken de maatschappijkritische wereldverbeteraar uit. Dat is het beeld. Mede daarom krijgt de kunstsector tikken.

Was er nog meer? Oh ja, de rommelmarkt in Kalmthout. Toen we lekker aan een trappistje zaten in het zonlicht op een terras bij het station, na wat boeken en schilderijlijsten gekocht te hebben, konden we vaststellen dat de regenvoorspelling niet was uitgekomen. In België schijnen die rommelmarkten er elke week te zijn. En het gaat allemaal met een tempo waar je warm van wordt.

Precies wat ik zei in het begin: laten we blijven zoeken naar dingen die ons energie geven.

Een gedachte over “Een weekend waar je energie van krijgt

  1. Hallo Bert,
    Ik ben een collega van Erik & Anna (PSW) en ben bezig met de organisatie van een bijeenkomst op 19 oktober tussen 11.00 en 13.00 uur op het provinciehuis o.l.v. gedeputeerde Bert Pauli. We verwachten zo’n 80 bestuurders van gemeenten, bedrijfsleven en onderwijs plus statenleden. Ben jij eventueel beschikbaar als gespreksleider bij de discussie. En zo ja, kun je een indicatie geven van ‘jouw kostprijs’. Zie http://www.pactbrabant.nl voor wat achtergrondinformatie. Op 19 oktober wordt het Brabants Arbeidsmarktakkoord 2012 – 2015 gelanceerd.
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Groeten,
    Fred Aarten
    PSW
    06.51416189

Geef een reactie

