Kunstenaars opgelet: workshop om aan je werk aan de man te brengen!

Wat een giro 555-veiling niet vermag! Op die veiling heb ik drie zaken aangeboden. Onder andere een workshop voor beeldend kunstenaars. In die workshop combineer ik twee eigenschappen van mezelf. De zakelijke en de artistieke. In de zakenwereld heb ik veel trainingen gegeven onder andere over persoonlijke effectiviteit en ook wel verkooptrainingen. In het artistieke heb ik veel geschreven en een paar boeken uitgegeven. Ik wil kunstenaars graag helpen om zich beter te verkopen, juist nu de tijden ze dwingen om hun producten op een andere manier aan de man te brengen.

Kunstenaars zijn niet populair meer bij het establishment. Een paar decennia is dat anders geweest, maar je ziet nu een kabinet dat helemaal niets heeft met kunst en cultuur. Aan de andere kant is er ook wel eens teveel subsidie naar bedenkelijke projecten gegaan. Dat geld moet ergens verdiend worden. In de handel vooral. Dus logisch dat er over wordt nagedacht.

Zelf heb ik voor geen enkel boek subsidie gevraagd. Ik heb er altijd naast gewerkt en dat vond ik ook noodzakelijk. Niet alleen omdat ik het fascinerend vind om mensen in organisaties te helpen een stapje verder te komen, maar ook omdat ik van mijn onafhankelijkheid houd. Op giro 555 vond ik het leuk om een project aan te bieden dat al heel lang in mijn hoofd zit. Ik wil al langer kunstenaars trainen in persoonlijke effectiviteit in de verkoop. Hoe presenteer je jezelf? Waar bied je je werk aan? Aan wie? En vooral ook: hoe? Wat zijn reële prijzen?

Hoe interesseer je klanten voor je werk in een wereld waar het wemelt van kunstenaars? En als je van nature geen verkoper bent, en er zelfs een beetje vies van bent omdat commercieel niet past bij je ontwikkeling als artiest, hoe kun je dan toch op een integere manier je geld verdienen als kunstenaar?

In oktober ga ik de workshop geven. Aan zes Rotterdamse kunstenaars.  De opbrengst gaat uiteraard naar de Hoorn van Afrika. Wanneer er meer kunstenaars geïnteresseerd zijn in zo’n workshop, meld je dan aan via mijn mailadres: bert_overbeek@hotmail.com Uiteraard zijn er kosten aan verbonden, maar een deel gaat naar het goede doel en wanneer je met 6-8 mensen bent is het redelijk betaalbaar. Gebruik wordt gemaakt van de modernste inzichten in verkoop, maar nergens hoef je jezelf geweld aan te doen.

Laat dus gerust van je horen.

Geef een reactie

