Jammer voor de mens, want die kunnen we daarbij niet gebruiken

In Zuid-Afrika is een TBC-epidemie uitgebroken die aan tientallen mensen het leven  heeft gekost. De bacterie is resistent tegen de door ons bedachte medicatie.  Hoeveel van die resistente bacterieen zijn er, vraag ik me als rechtgeaarde  hypochonder dan af. We hebben die organismes veel om tegen te vechten gegeven  in de afgelopen eeuw, en nu zijn ze resistent en gaan we er aan dood. Zoals aan  aids of de pest.

Ik weet niet waaraan u gaat denken als u dit soort dingen verneemt, maar bij mij komen  ze in een grote bak met doemdingetjes terecht. Doemdingetjes zijn feiten, meestal ontleend aan krantenberichten. In mijn bewustzijn, of ergens net daaronder, zit een heel universum met van dat soort doemdingetjes.

Het gaat zo. Je leest een krantenbericht. Bijvoorbeeld over een aardschok door
gedoe met aardgas in Groningen en het voegt zich bij berichten die je geheugen
heeft opgeslagen over ontbossing in een tropisch land, het uitsterven van
diersoorten, de uitstoot van giftige stoffen, het smelten van (nu ook al) de
noordelijke ijskap, het verdwijnen van gletsjers of al die andere berichten.
Doemdingetjes, dus.

Mij laten ze niet los. Het is me te gemakkelijk om ze af te doen als alleen maar doemdenken. Je kunt er niet de hele dag mee bezig zijn, dat snap ik ook wel. Maar ik ben zo bang dat we op
zekere dag elkaar aankijken en tegen elkaar zeggen: ‘Hadden we maar meer aandacht gehad voor de signalen!’

En dan moeten we ook eerlijk zijn. We wilden er geen aandacht voor hebben. We
waren vooral gericht op snelle behoeftebevrediging. We wilden een biertje, ook al
moesten we tien liter water gebruiken voor een liter bier. We wilden adembenemende sigaretten roken ook al moesten we daar zuurstofrijke bomen voor omhakken.

Ik snap ons niet. De resistente bacterie wel. Die denkt: ‘Als de mens, ooit beschouwd als de kroon
op de schepping, er een zootje van maakt, redden wij de wereld wel. Jammer voor de mens, maar die kunnen we daarbij niet gebruiken.

Een gedachte over “Jammer voor de mens, want die kunnen we daarbij niet gebruiken

Geef een reactie

