Heere Heeresma overleden: groot schrijver die zwaktes bloot legde

Zojuist bereikte mij via Teletekst het bericht dat Heere Heeresma is overleden. Dat bericht raakte me. In de jaren tachtig en het begin van de jaren negentig had ik de eer en het genoegen om met deze bijzondere man op te mogen trekken. Ik beschouw hem nog altijd als een leraar, al sta ik anders in het leven dan destijds en ook dan hem.

Heeresma was een uiterst controversiële persoonlijkheid, maar een knappe schrijver en een groot bijbelkenner. Hij liet de wereld niet veel zien van zijn privéleven, en trok daarover rookgordijnen op. Zo zou hij een wasserijketen in Napels hebben en een peepshow in Parijs. Mensen die het
gingen natrekken vonden niets.

De gevestigde orde van zijn jaren beefde voor Heeresma. Hij legde hun zwaktes nogal bloot en dat leverde hem geen vrienden op, zeker niet in intellectueel linkse kringen, die toen vooral een thuiswereld hadden in de Haagse Post en Vrij Nederland. Heeresma maakte graag grappen over hen en had een vlijmscherp oordeel over de dingen waarmee ze koketteerden. Dat leverde hem
geen vrienden op in die kringen, en nog steeds lopen er journalisten en uitgevers rond die hem graag de grond in zouden schrijven. Misschien zal een enkeling nu zijn kans grijpen.

Ook tegen mij kon hij scherp zijn. Hij wond er geen doekjes om als hij vond dat je er een potje van maakte. Maar ik heb altijd ook zijn intentie gezien en begrepen dat hij het deed uit een verantwoordelijkheid. Zijn werk bracht me aan het einde van de jaren 70 in zijn buurt. Ik schreef hem aan naar aanleiding van een interview dat De Tijd met hem had.

Hij nodigde me uit in Amsterdam, in hotel Krasnapolsky en hij maakte diepe indruk op me. Meer
dan 10 jaar duurde onze relatie, die verwaterde toen ik een andere weg koos. Ik heb hem niettemin altijd gevolgd, en was enorm onder de indruk toen een paar jaar geleden zijn tweeluik ‘Een jongen uit plan Zuid’ verscheen. Ik reken dit boek zowel qua taal als qua inhoud tot de besten van
onze nationale literatuur. De schrijver Heere Heeresma is niet door iedereen gezien in zijn leven, maar hij heeft niet voor niets geleefd.

Zijn huis is (figuurlijk gezegd) vandaag tot in de kelders afgebrand, maar Heeresma vertrouwde erop dat zijn maker de blauwdruk zou bewaren en dat de mens op zekere dag zou opstaan. Een visie die zijn vader reeds in de jaren ’30 verkondigde.  Heeresma was een echte tradent, en een man die naar de wereld keek zoals een Camus of Celine. Een grootheid, en helaas te weinig als zodanig beleefd in dit land.

www.bevindvanzaken.nl

Een gedachte over “Heere Heeresma overleden: groot schrijver die zwaktes bloot legde

Geef een reactie

