De wrede natuur spreekt weer eens

Morgen zal er een enorme ruimtesteen langs de aardescheren. Op 12 000 kilometer. Dat is astronomisch gezien erg dichtbij. De maan staat op 384 000 kilometer. Wat vooral opvalt in het bericht is dat onze wetenschappers het ding niet hebben zien aankomen. Voor mij is dat niet nieuw.
Bill Bryson schreef een paar jaar geleden dat er zomaar een verpletterend voorwerp tegen de aarde aan kan vliegen, zonder dat wij het ding opmerken.

Zo’n gebeurtenis zou dramatische gevolgen hebben. De atoombom van Hiroshima is er niets bij. Overigens zouden we er toch niets tegen kunnen doen, dus waarom zouden we ons er verder druk over maken? Het geeft maar aan dat de natuur buitengewoon onberekenbaar is en veel minder vriendelijk dan groene idealisten ons willen doen geloven.

De natuur kan enorm wreed zijn. En opnieuw worden we er aan herinnerd dat niets zeker is op deze planeet. Je dringt CO2 terug en ondertussen verschuiven er tektonische platen onder je, breken er spontaan bosbranden uit in Australië, omdat de eucalyptusbomen dat willen, en overspoelt een tsunami de kust.

Ik zie het als een uitnodiging om het leven in grote dankbaarheid te leven. Het is prachtig om hier te mogen rondlopen en te mogen genieten van de momenten die je toebedeeld krijgt. Het klinkt een beetje religieus, ik weet het, maar wat zou daar mis mee zijn? De Argentijnse schrijver Jose Luis Borges zegt het prachtig in zijn gedicht ‘El remordimento’: ‘He cometido el peor de los pecados que un hombre puede cometer. No he sido feliz.’ (‘Ik heb de vreselijkste zonde begaan die een mens maar kan begaan. Ik ben niet gelukkig geweest.’)

Verderop in het gedicht gaat hij nog verder. Hij heeft de elementen bedrogen, zo zegt
hij, door niet gelukkig te zijn. ‘Ik was laf en dat knaagt. Altijd overschaduwt
mij de ongelukkige die ik ben geweest.’ Zouden er daarom ruimtestenen langs de
aarde vliegen? Als een aanmoediging om gelukkig te zijn?

Geef een reactie

