Berichten uit een vinexwijk

Sinds een half jaar woon ik in een vinexwijk. Aan de rand
ervan met uitzicht op koeien en slootjes en wilgen, dat wel, maar toch, in een vinexwijk. Een prachtig huis, maar toch, in een vinexwijk. Vrienden van mij zijn dat niet van mij gewend. Meestal woonde ik in oude stadswijken zoals in Utrecht en Zwolle. Maar nu in een vinexwijk in Alphen aan den Rijn; sinds korthet Colombine van Nederland.

Op mijn blog zal ik af en toe een bericht plaatsen uit de
vinexwijk om te laten zien hoe het leven daar nou is.

Ik woon in Kerk en Zanen, een wijk die ik steevast ‘Zerk
en tranen’ noem. Een wijk waar ik voorheen nooit wilde wonen. Totdat ik het
huis zag waarin ik nu woon. Die vinexwijk nam ik voor lief. Gewend als ik was
aan Assendorp in Zwolle en de Vogelenbuurt in Utrecht leek me dat nog niet zo
gemakkelijk, maar het huis was ruim en prettig en het waard.

Een vriend van mij kwam op visite en beschreef de wijk
als het VT-wonen-kwartier. Allemaal huizen met interiors volgens de laatste mode, waar iedereen overdag weg was,
naar zijn werk, naar school. ’s Avonds om 6 uur is iedereen thuis, maar in een
sfeerloze ambiance. De deeltijd-spookstad. Hij werd ‘ook visueel onpasselijk’
van de leegte.

Ik ben het na een half jaar wonen in deze wijk niet met
hem eens. Vinex is gewoon de moderne nieuwbouw. Bovendien moet je wat in
Nederland. Veel mensen op een kleine oppervlakte. Dat moet voortdurend gestuurd
worden. En mensen zat in een vinexwijk. Ook overdag. Ik ben dan ook zo vrij het
anti-vinex-complex in Nederland een vooroordeel te noemen.

Natuurlijk woon je het liefst in de heuvels van Toscane
of in een woning aan zee met een veranda. Maar hier, op land dat polderachtig
in de zee drijft, is de ruimte beperkt. En wat opvalt, is dat het allemaal
enorm meevalt in de vinexwijk. Er wonen namelijk mensen. En het zijn de mensen
die iets boeiend maken of saai.

 

 

Zo hebben wij erg fijne buren. Een man die bijkomt van
zijn werkdagen op een bankje aan de sigaar. Kijkend over de groene long voor
onze deur en naar de prachtige avondluchten. We hebben namelijk zonsondergangen
in onze straat en geen hoogbouw. Zijn vrouw is bepaald niet het type van een
saaie moeder die lijdzaam haar dagen thuis slijt, in afwachting van de
thuiskomst van het kroost. Ze bezoekt het theater, ze is een prettige
gesprekspartner en niet wars van een lekker wijntje.

Het stel heeft een prachtig gevoel voor humor. Zo kookt
mijn buurman wel eens, maar alleen ‘met de auto’. Met de auto koken is naar de
chinees of patatkraam rijden. Over minder prettige zaken des levens wordt niet
moeilijk gedaan. Ze worden genomen met een grap.

Met de auto koken in een vinexwijk lukt gemakkelijk, want
er zijn genoeg fast food gelegenheden. Wil je uit, dan ga je lekker naar de
stad en dat heeft ook wat, dat je niet in de stad woont maar er naar toe moet
rijden om er te komen. Dan ben je echt ‘uit’.

Malcolm Gladwell, de vermaarde managementdenker, meent
dat de omgeving iets met je doet. Dat is zo. Er is rust in de vinexwijk. De
mensen relaxen er en zo is de wijk ook ingericht. Met op een afstand het
Archeon kun je bovendien af en toe de geschiedenis induiken. De stilte op
straat past bij mensen die het wonen zien als een moment om af te tappen van de
gekte van deze tijd.

In die zin is de vinexwijk een zeer aangename plaats voor
meer oosters getinte levensbeschouwingen. Je kunt er geweldig mediteren,
bijvoorbeeld. Het gaat niet om uiterlijkheden en omgevingen. Want, zo zei de oude Lao Tse al: ‘Als je een zaal met jade en goud vult, zal je die moeilijk kunnen bewaken.’

In de toekomst hoop ik meer wervende stukken over de
vinexwijk te kunnen schrijven. Want ik heb er mijn draai aardig gevonden, en
verlang niet terug naar de oudere stadsdelen. Hoe schattig die ook zijn.

Geef een reactie

