Senegal neemt afscheid van Grietje

Op deze weblog heeft u anderhalve maand geleden kunnen lezen over Grietje. Zij stierf aan kanker, maar wat een stijlvolle vrouw en wat heeft ze er nog het maximale uitgehaald de laatste tijd. Haar dochter Fama en man Modou gingen naar Senegal om daar met de familie het afscheid van Grietje op zijn Afrikaans te doen. Gisteren kreeg ik een mail van Fama en ik kreeg intussen toestemming om die mail te publiceren, omdat hij veel vertelt over de dagen daar. Hier is de mail.

Ik ben weer terug uit Senegal! We hebben een erg goede tijd gehad. Veel gedaan in zo’n korte tijd. We zijn 3 dagen bij de familie in Louga geweest, waaronder die 40e dag. s Ochtends kwamen er mensen uit de moskee die bij ons in huis teksten uit de koran gingen reciteren. Daarna gingen ze (en papa en wat andere mannen) bidden. Dat was het eigenlijk qua rituelen. De rest van de dag hebben we vooral veel gezeten en handen geschud. Er zijn weer veel mensen langs geweest (wel 100 denk ik) om ons te condoleren. Verder lekker gegeten en gewoon fijn samengeweest. De stemming was goed, niet verdrietig of zo. Er werd wel veel gepraat over mama, en over de 8ste dag, hoe bijzonder dat allemaal was geweest.

Daarna zijn we naar St. Louis geweest, waar een zus van papa woont. Daar hebben we ook gezeten en gegeten (zo gaat het daar eigenlijk de hele dag door ;). Donderdag zijn we in Touba geweest, een heilige stad met een enorme moskee (een van de grootste van west-afrika). Er is daar een heel grote begraafplaats waar papa’s vader ook begraven ligt. Bij dat graf hebben we een kuiltje gegraven en de as van mama ‘begraven’. Dat was wel heel indrukwekkend, er stonden wat mensen bij die voor ons gingen bidden, en we moesten ook een hoofddoekje op (ik en Lola dan) en een beetje meebidden (poging tot in ieder geval..). Daarna zijn we ook nog in die grote moskee geweest om voor haar te bidden.

Kort verteld was dat het eigenlijk al wel. Het is denk ik makkelijker om te vertellen op basis van foto’s. Dat komt dan wel als jullie een keertje komen eten oid. (misschien leuk rond de zomer? als papa weer terug is)
Het was super fijn dat Lola en Freek (die vrienden van mij) meewaren. Dat maakte het minder zwaar en we hebben veel lol gehad samen. Ook voor papa was dit goed denk ik, ze waren heel geinteresseerd waardoor papa ook enthousiast werd om te vertellen. Heel leuk.

Nu dus weer alleen thuis. De thuiskomst was niet heel vervelend, ik vond het wel even lekker om alleen thuis te zijn. De rest van de week gaat ook goed, maar ik ben ook wel veel op pad. Het is niet erg om alleen thuis te zijn, maar het is wel confronterend. Ik ben deze week wel wat verdrietiger dan anders, waarschijnlijk ook omdat dit weer even een nieuwe situatie is waar ik aan moet wennen.

Geef een reactie

