Puberteit, de zon sloot ik buiten…

De zon sloot ik buiten. Mijn huid bleef de hele zomer bleek. De gordijnen had ik gesloten. Soms hield ik er een meisje gevangen met mijn woorden. Ze wilden altijd met mijn woorden zoenen. Ik schreef toen al wel gedichten. Het enige boek dat ik las was het woordenboek. Koenen. Het was paars. Het waren jaren zonder begrijpen, van uitvliegen en nooit weten waarheen. Maar er was vooral het op de tast gaan naar iets in jezelf waarvan je niet eens wist of het bestond.

 

i.

Het lukte niet om de dingen te verbinden. De gebeurtenissen waren losse stukken uit verschillende puzzels. Ze lagen voor me op de grond. Omdat de zomer goed was verlichtte de zon de kamer door de gesloten gordijnen heen.  De legpuzzels waren foto’s van mij. Ik probeerde mijn gezicht bij elkaar te puzzelen, als de meisjes weg waren. Omdat ze niet pasten, plakte ik er stukjes papier tussen. De stukjes papier waren de mooie woorden die ik uit de paarse Koenen scheurde. Met woorden viel er iets te verbinden.

 

ii.

Kijk, het was zo dat ik Deep Purple draaide en het haar op mijn schouders droeg. Ik had de namen van mijn favoriete bands op mijn spijkerjack geschreven met een blauwe pen. Dat moest voldoende zijn op straat.  Niemand zag aan mij dat ik zulke rare puzzels maakte. Dat mocht op geen enkele manier bekend worden. Ondertussen bleef het leven maar naar me loeren en iets van me verlangen, al begreep ik niet wat.

 

iii.

Iets riep me aan terwijl nieuwe puzzels op de vloer vielen en zichtbaar waren door het bedwelmende licht. Iets riep me aan. Ik kon niet bepalen waarvandaan. Aan de muren hingen kapotgebroken toilettegels, de stukken door elkaar. Ik zag de woorden, ik proefde hun klank en sprak ze uit als ik losschoot in een vroegrijpe leeftijdsgenote. Ik begon nieuwe woorden te verzamelen die ik niet begreep en overschreeuwde de stem die me aanriep.

Geef een reactie

