Boze gebeden

Ik ben wel eens boos. Op de god die mij is overgeleverd in mijn jeugd. De beelden daarvan zie je terug in de schilderkunst, hoor je terug in de muziek die zo meteen met de Pasen weer uit Bachkoren zal klinken, en doortrekt de geschiedenis van West Europa. De boosheid is oprecht. Veel mensen lieten god achter zich en beschouwen het als een fenomeen dat passé is. Daar ben ik helemaal niet zo zeker van. Maar ik ben niet zo van de deemoed en de nederigheid en ik zou ook niet weten waarom wel. Voor hen die ook wel eens boos zijn op dat wat we god zijn gaan noemen, maar die hun geloof niet wegwierpen.1.

Er is alle reden om boos op je te zijn . Vooral omdat je oogluikend toestaat dat zachte idealen geen kans krijgen. Dat de extremisten alle ruimte krijgen, de landjespikkers, de blaaskaken en de geldrovers in hun pas gekochte pakken, dat die grijpers en graaiers en blikken van prikkeldraad, met hun wapens van cynisme tot kalashnikows, alle ruimte krijgen om de bodem van de aarde zo te onteren dat er geen ideaal meer kan gedijen.

2.

Ik weet wel dat het om liefde gaat. Trek de liefde uit me en mijn hart raakt ontregeld. Ik weet wel dat je op onteerde bodems de armen van geest moet troosten en de hardvochtigen moet temperen. Ik droeg de liefde altijd bij me als een schat. Mijn hart was groot en straalde licht uit. Ik voel dat ervaringen mijn hart hebben getemperd zoals ik hardvochtigen zal moeten temperen.

3.

Er was een gezin dat wereld heette. Het gezin kende een structuur. Het had een oermoeder en een oervader. Toen er een oplosbaar conflict kwam, bemiddelde de jongen, maar ze hebben zijn bemiddeling geslacht. De jongen was niet bang, maar ze hebben zijn moed niet op prijs gesteld. En er was niemand die tegen de jongen zei: stil maar jongen het komt wel goed. Daarna brak de band, en in andere dimensies bemiddelde de jongen verder en zijn bemiddeling is een oorlog tussen engelen geworden. En waarom moet dat allemaal maar oorlog worden?

4.

Ik kan je natuurlijk in metaforen vragen waarom je zo concessieloos een liefde op ons loslaat in 1 Korinthe 13. Zo’n liefde die alle andere liefdes onbeduidend maakt, maar die in andere hoofdstukken haken in kaken slaat en zondvloed organiseert. Ik kan je zelfs vragen waarom je mensen zo hard straft voor kleine dwalingen als het eten van een appel van de verkeerde boom. En wie bracht ze trouwens met de slang in contact? En wie schiep die slang? Ongevraagd zijn ze geplaatst in een onverloste wereld waar van tijd tot tijd tsunami’s, verschuivingen van tektonische platen en orkanen chaos scheppen. Je laat vrouwen uit India hoer opgroeien in bordelen en geeft ze een eeuwige straf voor hoererij. Concessieloos.

5.

In Siberië is het lente, zo las ik in een boek. Het is lente, de sneeuw is gesmolten. Uit een oude orthodoxe kerk, klonk een stravinskykoor dat de god prees van de mannen in pijen, de mannen met mijters. Achter de kerk lag het lijk. Door de lentedooi kwam hij onder het sneeuwkleed vandaan. Hij lag gevild in het bleke licht. Iemand van het lot, God, duivel of whatever de vrijheid gekregen om hem met een mes  van zijn opperhuid af te ontdoen. Deze dingen gebeuren. Je kunt wel niets gebeurd spelen, maar in een wereld als deze zingen de koren hymnes over de gevilde lijken van medemensen. Steek nog maar een wierookstokje aan, mediteer jezelf naar een lege geest. Fuseer maar met de goden van de stilte en prevel iets over de goedheid van de mens. Er is een mensheid gevild, maar wat zijn die hymnes van Stravinsky prachtig.

 

6.

Het is nog niet zo gemakkelijk om je verwijten te maken. Op de een of andere manier trek je altijd aan het kortste eind. Je kunt uiteindelijk zomaar in de hel komen. Dan heb je de hoofdrol in een horrorfilm. Dante liet weten hoe wreed de straffen daar kunnen zijn. Eeuwige wraak.

Geef een reactie

