Elbow doet aan van alles denken, maar trekt toch eigen baan

‘Build a rocket boys!’ van Elbow is een verrassend album. Niet iedereen kent deze band, die minder in het oog springt dan hun collega’s van Coldplay, U2 of Keane. Hun muziek heeft een dromerige ondertoon; je kunt ze rustig opzetten in de kleine uurtjes. Niemand wordt er wakker van. De songs  van ‘Build a rocket boys! ‘ zijn stuk voor stuk fijne miniaturen. Rustige songs met een niet al te complexe structuur, al is Elbow bepaald geen hitjesband. Ze zijn namelijk niet altijd even toegankelijk, met hun tempowisselingen. En er valt niet veel te dansen op hun platen.

De eerste keer dat ik kennis met ze maakte was toen Robin van Vliet uit aardigheid een winter-CD voor me had samengesteld. Hierop Anthony & The Johnsons, Rufus Wainwright, de Divine Comedy, ‘Warning sign van Coldplay’ en Elbow. Niet zo lang geleden beluisterde Carice van Houten de plaat bij De Wereld draait door. Matthijs vroeg haar wat ze beluisterde, en toen noemde ze Elbow.

Elbow paste goed in het rijtje musici dat ik zojuist noemde. Voeg er David Gray, Coco Rosie, Nick Drake en James Yorkston aan toe, en je hebt een prachtig boeket rustige late avond muziek. ‘Build a rocket boys!’ is verrukkelijk om bij weg te dromen op een avond dat je even tijd hebt voor jezelf.

Heel af en toe zal de wat oudere luisteraar worden herinnerd aan een vergeten tijdperk in de popmuziek: de late jaren zeventig, toen groepen als UK, England, Yes, Hatfield & the North en Robert Wyatt succes hadden. Kent iemand die bands nog? Een nummer als ‘The birds’ van Elbow kan zo worden teruggezet in de tijd.

Lekkere muziek om bij weg te dromen.

2 gedachtes over “Elbow doet aan van alles denken, maar trekt toch eigen baan

  1. altijd fijn om op dezelfde alinea te staan met Carice. Er zijn inmiddels wel weer wat andere helden opgestaan dus eerdaags maar een lente compilatie. met oa midlake, beach house, blitzen trapper, broken bells, glasser, the xx, yeahsayer en andere song gerelateerde bands

  2. Graag, een lentecompilatie. De laatste wintercompilatie die ik van je kreeg dateert van 2004. Ook nieuwe Robinsonmuziek is welkom. Ik blijf een fan.
    Ja en dan de nieuwe helden. Zoals je misschien weet ben ik nogal dol op oude helden. Ik behoor niet tot de ‘first adaptors’. Als niet-musicus met een grote platenverzameling koop ik vooral de dingen die op mijn pad komen en die ik fijn vind. Via mensen als jij kom ik ook met andere mensen in aanraking. Ik moet je bedanken dat je een heel arsenaal fijne popmusici op mijn pad hebt gebracht.
    Maar geef toe, er is weinig echt nieuwe popmuziek. Er wordt veel gestaan op schouders van mannen en vrouwen uit de geschiedenis. Een jaar of twee geleden noemde iemand bijvoorbeeld Muse nog vernieuwend. Een gotspe.
    In de popjournalistiek is het woord ‘vernieuwend’ een beetje magisch begrip. Ik ben meer van origineel en dat gaat toch vaak over de kwaliteiten van de musicus, de wijze van produceren en de manier waarop de layout van een song is geconstrueed. En aan songs is altijd wel behoefte.
    Ondertussen lijkt popmuziek aan snelle instinkten te appeleren. Gelukkig zijn er ook musici die het anders doen. Dat maakt o.a. jouw smaak en werk zo boeiend. Het experiment wordt niet geschuwd, veel creativiteit, vooral in de jamsessies met vrienden. Nog eens: ik ben altijd een fan gebleven.
    Sting was het geloof ik, die over rock zei dat het allang niet meer het domein was van de rebellen, zoals vroeger. Het zijn keurige suburban jongens geworden, die de rebel uithangen. Of poppy doen, of mercy beat. Het onderscheid uit onze jeugd tussen progressief en commercieel bestaat allang niet meer.
    Alles loopt door elkaar. Je hoeft je niet meer te schamen voor uitgewoonde succesbands als U2, Coldplay en Keane. Wil je niet te klef, niet te conformistisch lijken, dan is je favoriete band geen band met een grote naam.
    Het is iedereen gegund. Ik beluister nog maar een keer de prachtige plaat van Elbow voordat ik overga op de oude Händel. Allesbehalve vernieuwend, maar oh zo ontroerend.

Geef een reactie

