Van Houten en Van Royen schitteren in ‘Een gelukkige huisvrouw’

Ik had het een paar maanden uitgesteld, maar gisterenavond moest ik er dan toch aan geloven. Ik zou de film ‘Een gelukkige huisvrouw’ gaan bekijken. Drama, ook filmdrama, heeft altijd iets wurgends. Er komt iets benauwds in de huiskamer, en daar heb ik temidden van alle werkdruk niet altijd zin in. Dan wil ik vaak lachen of iets moois. Niet die psycho- of melodrama’s. Ik heb geen spijt van de film, die dan ook veel meer een tragikomedie is. Als bewonderaar van Ingmar Bergman en de oude Italiaanse filmmeesters Visconti en Fellini houd ik wel van enige diepgang op zijn tijd. Op zijn tijd, want ook hun werk kan behoorlijk wurgend zijn. Maar ‘Een gelukkige huisvrouw’ is een film die goed past in de tradities die ik zoëven noemde. En daarmee overdrijf ik niet: het is een absolute topper in de Nederlandse filmgeschiedenis. Een productie van internationale klasse.

En hoe kan het anders? Er wordt fantastisch geacteerd door Carice van Houten en Waldemar Torenstra. Persoonlijk vind ik dat Carice Waldemar naar een hoog niveau tilt, maar misschien doe ik hem daarmee tekort. Hoe hij in de film een geslaagde zakenjongen op zoek naar een gezinsleven neerzette, dat dwingt bewondering af. Terwijl je gefocust bent op Lea (Carice) heeft de regisseuse Antoinette Beumer in Waldemar iemand gevonden, die je vanaf het eerste moment volgt in zijn gevoel.

Ik heb mijn bewondering voor Carice en Heleen van Royen al eerder geëtaleerd op deze website. Carice overstijgt zichzelf in deze film.  Het is ongekend knap hoe naturel zij een dergelijke ranch aan emoties kan spelen, zonder in dramatische overdrijving te vervallen zoals bijvoorbeeld Josine van Dalsum vroeger deed.

Van Houten is een natuurtalent, een hele grote actrice. Ze schakelt gemakkelijk tussen verschillende emoties. Een vrouw met een zwangerschapspsychose neerzetten op deze manier, ik denk dat Ingmar Bergman met grote bewonderende ogen zou hebben gekeken naar deze Carice.

Heleen van Royen krijgt de eer van het verhaal. Van Royen wordt enorm onderschat in Nederland. Mensen vinden haar irritant, en associeren haar met erotiek door het boek ‘Godin met de jacht’.  Holland blijft hierin calvinistisch. Aan erotiek kleeft in ons land een shabby image. Ik merk dat zelf wanneer ik over het onderwerp schrijf op mijn business blog ‘Jongebazen’. Dan komen er reacties van mensen als ‘Moet dat nou?’ Ondertussen verviervoudigen de bezoekersaantallen.

Erotiek is niet vies. En zeker niet oppervlakkig. Seks is een terrein waarop je mensen goed leert kennen. En het kan uiterst frivool zijn en vrolijk. Kijk bijvoorbeeld eens hoe de Fransen er mee omgaan. Van Royen krijgt veel kritiek vanwege haar erotische image. Het berokkent schade aan haar literaire image.

Ondertussen is zij naar mijn mening echt een van onze grootste schrijvers. Het verhaal achter ‘Een gelukkige huisvrouw’ is hoogstaande literatuur en niets minder dan dat. Wie in onze literatuur heeft zo goed over een psychose geschreven? Dat is Biesheuvel en Jan Arends alleen maar gelukt in korte verhalen.

Een product zoals ‘Een gelukkige huisvrouw’ behoort tot de wereldtop. En het is bijzonder knap van regisseuse Beumer dat ze een boek zo aantrekkelijk heeft weten te verfilmen. Het is geen avondje lachen, maar de film laat je geen seconde los!

Een gedachte over “Van Houten en Van Royen schitteren in ‘Een gelukkige huisvrouw’

Geef een reactie

