Nog een paar ‘Grietjes’

Een paar weken voor de dood van goede vriendin Grietje schreef ik een paar korte gedichten. Ik had niet veel woorden, want kanker legt je het zwijgen op. Ik heb al veel over Grietje gemeld op deze weblog. Haar dood ligt alweer 2 weken achter ons, maar een goede vriend verlaat je nooit meer. Ik wil steeds een paar laatste woorden schrijven over haar, maar deze mogen nog een keer. Het zijn de laatste notities van mij tijdens haar leven over haar. Ik draaide er muziek bij: http://www.youtube.com/watch?v=YwbqxXdKQ7k (de eerste 3,29 mag je overslaan)

i.

de alledaagse dingen zei ze

maken het allemaal een beetje kleiner

de prijs van een wasmiddel

de kleur van de sneeuw

de reclame van een telefoonprovider

en dat de eenden al paren in januari

al is het alleen al

dat ze andere woorden hoort

dan gezwel of metastase

of oncogenen

dat ze niet aan haar lever

of nieren hoefde te denken

in de stille donkere nacht

maar zintuiglijk genoot van de

zonbeschenen blauwe letters

van de supermarkt

ii.

ze danste de salsa

en we keken ernaar alsof er aliens landden

ze wilde de salsa nog één keer dansen

al zou ze erin blijven

het was gek dat juist zij dat zei

nog één keer

ze was pas 55.

was ze al 55?


we huilden in haar salsa

we huilden in haar jaren

we huilden in nog één keer

en we keken naar het leven

als aliens

alsof het elk moment kon vertrekken

Geef een reactie

