Shaking the tree

Ik schreef al over Grietje deze week.  Ze stierf vorige week en we hebben haar afgelopen dinsdag weggebracht. Het was eigenlijk belachelijk dat ze eindelijk al die eer toegezwaaid kreeg, terwijl ze het niet meer mee kon maken.  Ik denk dat ze halverwege  haar eigen dienst gezegd zou hebben ‘Ja zo is het wel weer genoeg, he’. Ik heb naar aanleiding van mijn artikelen allerlei mails ontvangen.  Heel veel herinneringen aan deze onverzettelijke Friezin en een buitensporig hoog bezoekersaantal. Op een dag waren er deze week maar liefst 500 bezoekers. Aantallen die ik op mijn persoonlijke weblog nog niet heb meegemaakt.

Het gaat dan ook echt om een zeer bijzonder mens. Ik heb onder mijn gedichten van afgelopen week een videoclip geplaatst die mij erg aan Grietje doet denken terwijl ik eigenlijk niet weet of zij de plaat ooit heeft gedraaid. Ik weet dat ze dol was op Youssou N’Dour en ze heeft zich ook wel eens positief uitgelaten over Peter Gabriel. Maar het ging me om het nummer waarvan ik denk dat de titel op haar van toepassing was.

‘Shaking the tree’. Grietje schudde aan de boom, en dan in de betekenis van ‘heilige huisjes verbouwen’. Het was een vrouw waarvan vooral opviel dat ze een visie had. Een visie op mensen. Het ging om mensen. Om energie ook. Daar werd ze blij van, van energie in mensen.

En ze had een visie op hoe die mensen zichzelf konden verbeteren. Ze zei ooit tegen me: ‘Mensen doen graag wat ze willen, maar vragen ze zich ook af of dat ook goed voor ze is?’ Het is maar een van de vele opmerkingen die ze je en passant toefluisterde.  Hoewel: toefluisteren is niet het juiste woord. Ze zei het onomwonden. En vorm en inhoud waren congruent. En dat was niet altijd gezellig. Terwijl het ook weer vaak gezellig was…

Ik zal na dit artikeltje even ophouden met schrijven over deze vrouw, dit fenomeen van de lage landen. Ik sluit mijn ogen en zie de lampionnen die ze twee jaar geleden de lucht in lieten gaan op de dag dat ze feest vierde. Ik sluit mijn ogen en draai nog een keer ‘Shaking the tree’. Afrika en het westen in een schitterend samenspel.

(De muziekclip waarover wordt gesproken staat onderaan dit artikel https://egobert.wordpress.com/2011/02/16/ode-aan-een-friezin/; de foto is gemaakt een paar weken voor haar dood.)

Geef een reactie

