‘Het land Guernica’ is af

‘Het land Guernica’  is af. Het begon met een paar gedichten. Het werd iets tussen proza en poëzie in. De inhoud moest de vorm dicteren. Niet omgekeerd. De inhoud verwoordt 51 jaar luisteren en kijken naar de wereld. Luisteren naar het nieuws, kijken naar de mensen. En niet begrijpen hoe het komt dat we zo destructief zijn. ‘Het land Guernica’ (naar een schiterend schilderij van Picasso) laat destructie van twee kanten zien. Zo laat het een paar regels spreken door een nazi-officier, en een paar regels door een kampoverlevende. Huti’s en tutsi’s beschrijven dezelfde moord. De onderdrukker staat naast de onderdrukte. Zelf vind ik het beste dat ik schreef. Vijf voorbeelden.

Over Rusland drie gedichten:

‘Natuurlijk bleek later pas dat Stalin fout was. Dat hij massagraven had gevuld met intellectuelen. So what? Who cares about intellectuelen met hun gegraaf? Ik had geen moeite met hun executies. Met plezier richtte ik mijn geweer op ze. En het was de norm destijds. Dat moet u niet vergeten. U lacht. Het is altijd dezelfde norm, zegt u? Lacht u maar. Ik voel het oordeel wel. Mijn geweten is zuiver. Het hoort niets, het ziet niets. Het is even onschuldig als een ongeboren kind.’

‘Zij was niet radicaal, ze stond tegen onrecht op. Eén keer. Ze had gehoord dat de schrijver T een dag naakt in de sneeuw had gestaan nadat ze over hem geürineerd hadden.  Dat deden ze voordat ze hem doodknuppelden.

Ze heeft toen een opstandig artikel in de krant geschreven. Toen hebben ze haar gearresteerd. We hebben nooit meer iets van haar vernomen.

Ik heb me lang afgevraagd wat de betekenis van dit alles was. Waaraan de mens het recht ontleent om een ander zo te behandelen. Ik heb een antwoord gevonden: het heeft geen betekenis.’


‘Ik ben als minder dan een dier. Ik ben als bacteriën gaan door mijn leden. Ik ben als de kou van Siberië die door me heen waait. Ze hebben me naakt buiten de deur gezet. Zou de mevrouw van het nieuws vertrouwd als altijd over de kou praten? Alsof ik hier niet zijn lot deel. Alsof de nacht zich niet heeft afgewend van me. Alsof het niet weer zal gebeuren en weer en weer. Ik heb geschreven over onrecht en wat uit je pen vloeit zal zich tegen je keren.’

Over droom en werkelijkheid twee gedichten.

‘Zo heb je de werkelijkheid die je telkens komt storen met een tajine vol feiten. Dat een voetballer trouwt met een pinup. Dat de wind te hard waait voor juli maar dat dat de klimaatverandering is. Dat de oude columnist de pijp uit is en de oude professor aan MS lijdt. Dat ze in Oss zo massaal hun baan kwijt zijn. Dat heel ver weg de zee vijftien meter verrijst om armoedelijders te verzwelgen en dat god niet bestaat, dat dat nu wel is bewezen. Terwijl je juist een paar dagen geleden met hem sprak. Met god.’

‘Zo heb je de dromen die altijd vrede roepen en altijd oorlog brengen. Engelen des lichts in soldatenuniformen. Lachende mannen met trefzekere UZI’s. Zo heb je de dromen die het allemaal bedachten. De dromen van bezit. Dat het land van ons is. Eigenlijk. Dat god van ons is. En dat alleen onze god god is.

Zo heb je de dromen die liefde of vrede heten. Die verbroedering zouden nastreven. Die brengen wat de mens vervult. Zo heb je die dromen die je telkens komen storen met een tajine vol paradijselijke beelden. En nergens een ingreep. Een wijs man die duurzaam vrede vestigt.  De wijzen worden overschreeuwd. De dwazen confisqueren. Domineren. Regeren. En torpederen. Iets moet het uit de toekomst snijden want uit de geschiedenis krijg je het niet weg. Het is getattoeerd op het lichaam van de tijd.’

(‘Het land Guernica’ is een e-bundel en is kostenloos te bestellen via bert_overbeek@hotmail.com)

Geef een reactie

